تاریخ انتشار: دوشنبه 01 شهریور 1395
استراتژی های درمانی برای هدف قرار دادن سلول های بنیادی سرطانی

  استراتژی های درمانی برای هدف قرار دادن سلول های بنیادی سرطانی

در مطالعه ای جدید محققین متدولوژی مهمی را برای جداسازی سلول های بنیادی سرطانی و ارائه درمانی هدفمند برای آن ها توصیف کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، سلول های بنیادی سرطانی(CSCs) نه تنها دلیل اصلی بدخیمی سرطان ها محسوب می شوند و آن ها را دلیل عود مجدد سرطان می دانند، بلکه آن ها، این قابلیت را نیز دارند که با گذشت زمان تکامل یابند. این امر موجب شده است که مکانیسم های مربوط به سلول های بنیادی سرطانی و پاسخ های درمانی آنها و نحوه تکوین سرطان بخشی مهمی از مطالعات سرطانی را در بر گیرد. برای انجام مطالعاتی که با هدف درمان هدفمند سلول های بنیادی سرطانی صورت می گیرند، این سلول ها باید شناسایی، جداسازی و غنی سازی شوند. در مطالعه جدیدی که محققین انجام داده اند، شش رویکرد مهم که در حال حاضر در درمان سرطان و سلول های بنیادی سرطان به آن ها توجه می شود مورد استناد قرار گرفته اند: مسیرهای پیام رسانی سلول های بنیادی سرطانی، مارکرهای سطحی این سلول های، کاست ABC، سرکوب ایمنی، محیط توموری و نانوپزشکی در درمان ترکیبی.

مسیرهای سیگنالینگ مربوط به این سلول ها که در آن ها به صورت تنظیم نشده در می آیند، هدف ارزشمندی را برای درمان های هدفمند این سلول ها ارائه می کنند. برای مثال، شیمی درمانی سرطان سینه با هدف قرار دادن مسیر Notch می تواند در کاهش تکثیر سلولی و افزایش پاسخ توموری به داروهای شیمی درمانی عمل کند. هدف قرار دادن مارکرهای سطحی سلول های بنیادی سرطانی مانند CD44 و CD133 نیز می تواند در درمان لوکمیای میلوژن حاد و سلول های سرطان کبدی موثر باشد. مهار ترانسپورترهای ABC که به شیمی درمانی مقاو هستند نیز موجب می شود که نفوذ داروها به سلول های بنیادی سرطانی افزایش یابد.تقویت سرکوب ایمنی نیز در درمان بیماران مبتلا به سرطان های متاستازی موثر است. این روش سیستم ایمنی میزبان را از طریق تعدیل ایمنی غیر تخصصی یا انتقال سلول های T یا سلول های کشنده ذاتی تقویت می کند. پیشرفت های اخیر در زمینه نانوپزشکی نیز انتقال داروهای شیمی درمانی به صورت موثرتر و هدفمندتر به سلول ها فراهم کرده است. در مجموعه این زمینه از مطالعات، این پتانسیل را دارد که در کارآمدتر شدن درمان های سرطانی موثر باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه