تاریخ انتشار: چهارشنبه 03 شهریور 1395
یافتن راهی ایمن تر برای تولید سلول های بنیادی

  یافتن راهی ایمن تر برای تولید سلول های بنیادی

محققین بریتانیایی به تازگی اعلام کرده اند که راه مطمئن و ایمنی را برای تبدیل سلول های پوستی معمولی به سلول های بنیادی بالقوه و در جهت رفع نیاز به جنین های انسانی پیدا کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازstem-cells-news، این محققین برای اولین بار توانسته اند بدون استفاده از ویروس ها، سلول های پوستی را به سلول های بنیادی پرتوان القایی یا iPSCها تبدیل کنند. هم چنین این روش به محققین اجازه می دهد که ژن هایی که برای شروع بازبرنامه ریزی سلولی، به سلول وارد شده اند بعد از انجام فرایند برداشته شوند. در این مطالعه محققین قطعه کوچکی از DNA به نام ترانسپوزون که گاها آن را jumping gen نیز می نامند برای انتقال چهار ژن مسئول بازبرنامه ریزی استفاده کردند. محققین این امر را گامی بزرگ و عملی در بازبرنامه ریزی سلول ها در پزشکی می دانند زیرا می تواند منجر به عدم نیاز به جنین های انسانی به عنوان منبع سلول های بنیادی شود.

محققین این روش هم در مورد سلول های پوستی انسانی و هم در مورد سلول های پوستی موشی استفاده کرده اند و دریافته اند که سلول های بازبرنامه ریزی شده شبیه سلول های بنیادی جنینی رفتار می کنند. یان ویلکوت خالق اولین گوسفند کلون شده(دالی)، این تکنیک جدید را گامی مهم و رو به جلو می داند و امیدوار است که محققین بتوانند بزودی از سلول های بنیادی تولید شده با این روش در زمینه طب بازساختی استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه