تاریخ انتشار: شنبه 27 شهریور 1395
استفاده از مولکولی که به سلول بنیادی دستور می دهد استخوان جدید بسازند

  استفاده از مولکولی که به سلول بنیادی دستور می دهد استخوان جدید بسازند

محققین دانشگاه کالیفرنیا راهی آسان و موثر را برای تحریک سلول های بنیادی پرتوان انسانی برای بازسازی بافت استخوان یافته اند. آن ها در این روش از آدنوزین برای تحریک سلول ها استفاده کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، سلول های بنیادی پرتوان قادر به تولید انواع مختلف سلول های بدن هستند و به همین دلیل امیدواری های درمانی زیادی برای استفاده از آن ها وجود دارد. اما وادار کردن سلول های بنیادی پرتوان برای تبدیل شدن به سلولی خاص در بدن بسیار مشکل است و معمولا نیازمند لیستی طویل از مواد است و مراحل متعددی را در بر می گیرد که خود فرایند را پر هزینه و ناکارامد می سازد. از دیگر مشکلات مربوط به استفاده از این سلول ها امکان تشکیل تراتوما بعد از پیوند است. اما در این مطالعه Varghese و همکارانش نشان دادند که می توانند تمایز سلول های بنیادی پرتوان انسانی به استئوبلاست های دارای عملکرد را با اضافه کردن مولکول آدنوزین به محیط رشدشان به راحتی امکان پذیر کنند. شبیه سلول های استخوانی موجود در بدن، استئوبلاست های حاصل، بافت های استخوانی دارای عروقی را تولید کردند و زمانی که موشی با نقص استخوانی پیوند شدند، استئوبلاست ها بافت استخوانی جدیدی را بدون بروز علایمی از تشکیل تراتوما ایجاد کردند.

آدنوزین مولکولی است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و در این مطالعه محققین از با تغذیه کردن سلول های بنیادی پرتوان انسانی با آدنوزین آن ها را برای تشکیل استخوان تحریک کرده اند. بافت استخوانی مشتق از سلول های بنیادی به ترمیم آسیب استخوانی جمجمه موش ها کمک کرد و هیچ گونه تومور و عفونتی نیز ایجاد نشد. رسیدن به چنین یافته هایی می تواند منجر به درمان های بازسازی کننده ای برای بیمارانی شود که دچار نقص های استخوانی بحرانی هستند یا به سربازانی کمک کند که دچار آسیب های استخوانی ترومایی شده اند. در این مطالعه هدف محققین یافتن راهی آسان، کارآمد و مقرون به صرفه برای مهندسی سلول های انسانی و بافتی بوده است.  این بسیار جالب است که یک مولکول می تواند به تنهایی و تا این حد در سرنوشت سلول های بنیادی تاثیر گذار باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه