تاریخ انتشار: یکشنبه 28 شهریور 1395
طیف وسیعی از کاربردها برای سلول های بنیادی پرتوان

  طیف وسیعی از کاربردها برای سلول های بنیادی پرتوان

در حالی که کاربرد سلول های بنیادی پرتوان القایی در سلول درمانی محدود به تعداد اندکی از بیماری ها است، کاربرد آن در کشف و غربالگری داروها رو به افزایش است و از این سلول ها برای مدل سازی بسیاری از بیماری ها می توان استفاده کرد، این باوری است که یاماناکا کاشف و تولید کننده این سلول ها در مورد این سلول های پرتوان دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازstem-cells-news، محققین ژاپنی تولید کننده سلول های بنیادی شبه جنینی یا همان سلول های بنیادی پرتوان القایی بر این باورند که این سلول ها بهترین شانس و امید برای بیمارانی هستند که از مشکلاتی مانند بیماری ماکولای چشمی، دیابت نوع یک و آسیب طناب نخاعی رنج می برند.

پروفسور یاماناکا در سخنرانی که اخیرا در دانشگاه کالیفرنیا داشته است به برخی از کاربردهای بالقوه سلول های بنیادی پرتوان القایی اشاره داشته است. وی معتقد است که این سلول ها بر خلاف سلول های بنیادی جنینی که توان مشابهی با سلول های iPS دارند، هیچ گونه مشکل اخلاقی برای استفاده ندارند. سلول های iPS این توان را دارند که به هر نوع سلولی در بدن تبدیل شوند و این امر موقعیت بسیار مناسبی را در اختیار محققین قرار می دهد. اگر بخواهیم به مثالی از مزیت های تمایزی این سلول ها اشاره کنیم می توانیم بگوییم در حال حاضر مطالعاتی نشان داده است که این سلول ها قابلیت تمایز به نورون های حرکتی را دارند و در مطالعاتی که از این نورون ها برای مدل های موشی و میمون بیماری ALS استفاده شده است، آن ها توانسته اند وضعیت این جانوران را بهبود ببخشند و محققین امیدوارند که ظرف یک یا دو سال آینده، مطالعات و درمان های انسانی را با استفاده از این سلول ها انجام دهند.

از بعد درمانی که بگذریم، می توان از این سلول های iPS‌برای مطالعات سمیت شناسی یا غربالگری داروها نیز استفاده کرد. تست کردن داروها به طور مستقیم روی بیماران می توان بی نهایت خطرناک باشد. با این حال، سلول های iPS‌ را می توان به سلول های دلخواه تمایز داد و داروها را روی آن ها تست نمود و واکنش سلول ها به دارو را ارزیابی کرد. مزیت سلول های iPS مشتق از نمونه های بیمار چنان توجه محققین را جلب کرده است که محققین ژاپنی اینک بانک سلول های iPS را دایر کرده اند و به دنبال این امر هستند که از داوطلبین سالم خون محیطی، فیبروبلاست های پوستی را گرفته و همانند خون بند ناف فریز شده، اصطلاحا این سلول ها را بانک یا ذخیره سازی کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه