تاریخ انتشار: یکشنبه 28 شهریور 1395
سلول های بنیادی می توانند دلیل بهتر بودن شیر مادر باشند

  سلول های بنیادی می توانند دلیل بهتر بودن شیر مادر باشند

شیر مادر به دلیل مزایای غذایی که دارد همواره به وسیله پزشکان و محققین تا کید ویژه ای روی آن بوده است و محققین آن را برای تکوین نوزاد بسیار مهم دانسته اند اما در کنار این مزایای غذایی، به تازگی محققین دلایل دیگری نیز برای آن برشمرده اند. آن ها بیش از سه نوع سلول بنیادی مختلف را در شیر مادر شناسایی کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، دکتر مارک کرگان در کمپانی نجهیزات پزشکی کودکان مدلا بر این باور است که وجود سلول های بنیادی در شیر مادر بدین معنی است که این ماده غذایی به نوزاد کمک می کند که سرنوشت ژنتیکی اش را محقق کند، به نحوی که نوزاد بعد از این که ارتباطش با مادر ازطریق جفت را از دست داد، از طریق غدد پستانی مادر ارتباط حفظ می شود.

محققین می گویند که شیر مادر تنها بافت بالغی است که بیش از یک نوع سلول بنیادی در آن کشف شده است. در این مطالعه آن ها سلول های بنیادی بالغ را از بافت اپی تلیالی و با منشا ایمنی جداسازی کردند و این در حالی است که شواهد اولیه ای وجود دارد که شیر مادر حاوی سلول های بنیادی است که رشد عضلات و بافت استخوانی را بهبود می بخشد. آمارها نشان می دهد که تنها یک سوم نوزادنی که متولد می شوند در یک هفته اول تنها از شیر مادر تغذیه می کنند و این میزان در هفنه ششم به یک پنجم کاهش می یابد. در ماه پنجم  بعد از تولد، تنها سه درصد از مادران قادرند بدون نیاز به شیر کمکی، فرزندانشان را تغدیه کنند. این در حالی است که سازمان سلامت جهانی توصیه می کند که نوزادان باید تا سن شش ماهگی با شیر مادر تغذیه شوند. دکتر رویز دود در این زمینه می گوید: این یافته ها نشان می دهد که فاکتورهای بسیاری در شیر مادر وجود دارد که ما اطلاعات اندکی در مورد آن ها داریم ولی آن چه مشخص است این است که همه این فاکتورها مزیت های مختلفی دارند که برای مثال برخی از آن ها به تکوین سیستم ایمنی کمک می کنند. دکتر کرگان نیز کشف این سلول های بنیادی ایمنی را بسیار هیجان انگیز می داند و احتمال می دهد که این سلول های ایمنی موجود در شیر مادر می تواند در فرایند هضم و جذبی نوزاد زنده مانده و وارد جریان خون شوند. در انتها این محققین براین باورند که اگرچه این سلول های بنیادی موجود در شیر مادر می توانند مفید باشند اما بدین معنی نیست که می توان آن ها را استخراج کرده و با هدف درمانی مورد استفاده قرار داد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه