تاریخ انتشار: شنبه 27 شهریور 1395
بودجه 400میلیاردی برای توسعه اهدای سلول های بنیادی خون ساز
رئیس سازمان انتقال خون:

  بودجه 400میلیاردی برای توسعه اهدای سلول های بنیادی خون ساز

رئیس سازمان انتقال خون از اختصاص 400میلیارد ریال برای توسعه اهدای سلول های بنیادی خون ساز خبر داد و گفت: طی سه ماه گذشته جهشی صددرصدی در این مورد داشتیم و تعداد موارد پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی به 7000 مورد رسیده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، علی اکبر پورفتح‌الله در مراسم روز جهانی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز در پایگاه وصال سازمان انتقال خون تهران گفت: برای هر مورد پذیره نویسی داوطلبان اهدای سلول های بنیادی خون ساز بین 350 تا 400 هزار تومان اعتبار لازم است که در گذشته امکان تامین این بودجه فراهم نبود اما در چند سال اخیر و در دولت یازدهم تلاش زیادی شد تا با تمرکز در خریدهای سازمان انتقال خون و حذف تشریفات و مناقصه ها منابع مالی صرفه جویی شود و اکنون می توانیم 40 میلیارد تومان را برای توسعه خدمات پذیره نویسی و توسعه مراکز سپاس (ستاد های پذیره نویسی سلول های بنیادی خونساز) در کشور اختصاص دهیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم تا پایان امسال توسعه مرکز سپاس را به 20 هزار مورد پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی برسانیم، گفت: در عین حال در نظر داریم تا پایان سال 96، 100 هزار داوطلب سلول‌های بنیادی را در مرکز سپاس داشته باشیم. البته طی سه ماه گذشته نیز جهشی صددرصدی در این مورد داشتیم و تعداد موارد پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی به 7000 مورد رسیده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون همچنین اظهار کرد: در حال حاضر ما به بانک‌های سلول‌های بنیادی بین‌المللی پیوسته‌ایم اما هنوز شرایط تبادل سلول‌ را ایجاد نکرده‌ایم. برای این کار باید یک آزمایشگاه معتبر که از نظر بین‌المللی تایید شده باشد برای آزمایش‌های سلول‌های بنیادی داشته باشیم. همچنین به ایجاد مراکز فراوری سلول‌های بنیادی نیازمند هستیم و باید این مراکز را براساس استانداردهای ملی و مورد قبول دنیا ایجاد کنیم. البته در اینجا هم بخش خصوصی را دعوت می‌کنیم تا اگر می‌تواند وارد کار شود.

دو بسته مشارکتی خیرین برای توسعه خدمات توسعه اهدای سلول های بنیادی خون‌ساز
در این مراسم همچنین از دو بسته مشارکتی خیرین برای توسعه خدمات توسعه اهدای سلول های بنیادی خون‌‌ساز رونمایی شد.
رئیس سازمان انتقال خون ادامه با تاکید براینکه برای توسعه پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز دو بسته پیش بینی شده است گفت: امیدواریم خیرین کشور در این خداپسندانه مشارکت کنند.
وی درتشریح بسته اول گفت: پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی کار بسیار پرهزینه‌ایست، به طوری که در حال حاضر بیمارانی که از بانک‌های جهانی سلول‌های بنیادی را پیدا می‌کنند باید 27 هزار دلار هزینه بپردازند که این رقم در برخی مواقع برای خانواده بسیار سنگین است و اگر خانواده ای هم بتواند آن را پرداخت کند، پس از آن به خط فقر نزدیک می شود. براین اساس در این زمینه بسته مشارکت خیرین را رونمایی می‌کنیم تا خیرین براساس آن بتوانند هزینه‌های چند مورد از پذیره‌نویسی را تقبل کنند.
وی در تشریح بسته دوم گفت: دومین بسته خدمتی که آن هم با مشارکت خیرین گره خورده است، بسته «جست‌وجوی زندگی» نامگذاری شده و برای کسانی است که اکنون نیازمند سلول‌های بنیادی هستند و نمونه آنها در بانک‌های داخلی فعلی وجود ندارد؛  بنابراین از آنها حمایت می‌کنیم تا برای یافتن نمونه موردنیازشان جست‌وجوی لازم انجام شود. حتی می‌توانیم کار جست‌وجوی خانوادگی و نژادی را هم انجام دهیم. به عنوان مثال اگر در میان هموطنان ترکمن، بلوچ و... یک جست‌وجوی زندگی صورت بگیرد، مطمئنا در آینده می‌توان از نمونه سلول‌های بنیادی آنان استفاده کرد.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه