تاریخ انتشار: پنجشنبه 08 مهر 1395
آنتی بادی های هدایت شده علیه سلول های بنیادی سرطانی می تواند به بیماران مبتلا به لوکمیای میلوئید حاد کمک کند

  آنتی بادی های هدایت شده علیه سلول های بنیادی سرطانی می تواند به بیماران مبتلا به لوکمیای میلوئید حاد کمک کند

یک داروی آنتی بادی که مارکر سطح روی سلول های بنیادی سرطان را هدف قرار می دهد می تواند رویکرد درمانی جدید و امیدوار کننده ای را برای درمان لوکمیای میلوئید حاد ارائه کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، سلول های بنیادی لوکمیایی پروتئینی به نام CD44 را روی سطح شان بیان می کنند. مطالعات نشان داده است که آنتی بادی هایی که CD44 را بلوک می کنند، منجر به بلوغ سلول های بنیادی و کاهش رشد و تکثیر این سلول ها می شوند که ریشه اصلی مقاومت درمانی و متاستاز سرطان هستند.اما این امر چگونه اتفاق می افتد؟

جاسمین مرزبان و همکارانش در دانشگاه ملک عبدالله عربستان سعدی به مطالعه مسیرهای سیگنالینگی که طی تیمار CD44 با آنتی بادی، تغییر می کنند پرداخته اند.در مطالعه روی رده سلولی انسانی و مدل موشی این بیماری، آن ها نشان دادند که مهار CD44 با آنتی بادی منجر به کاهش بیان دو مسیر اصلی دخیل در رشد نابجای سلول های سرطانی می شود: مسیرهای PI3K و mTOR.

این آنتی بادی کمپلکس های مجزای ساختاری شامل mTOR را بلوک می کنند. خاموش کردن کامل پیام رسانی mTOR ، احتمالا نیازمند مختل کردن چندین حلقه فیدبگی است که رشد سرطانم را تقویت می کنند. در گذشته داروهایی که تنها یکی از این کمپلکس ها را بلوک می کردند، قادر به مبارزه با لوکمیای میلوئید حاد نبوده اند. شواهد نشان می دهد که استفاده از یک آنتی بادی گسترده تر می تواند منجر به اثرات درمانی قوی تری شود به همین دلیل آن ها چنین آنتی بادی anti-CD44 را تست کردند و نتیجه مناسبی دریافت کردند. آن ها مشاهده کردند که آنتی بادی anti-CD44 که آن ها استفاده کرده اند هیچ اثری روی سلول های خونی طبیعی ندارد ولی برای بررسی اثر این آنتی بادی روی سایر سلول ها نیاز به مطالعات بیشتر و دقیق تری است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه