تاریخ انتشار: یکشنبه 18 مهر 1395
بازسازی استخوانی با استفاده از تکنیک مهندسی بافت دو لایه سلولی

  بازسازی استخوانی با استفاده از تکنیک مهندسی بافت دو لایه سلولی

تکنولوژی های متنوعی برای استفاده از سلول های تشکیل دهنده استخوان رشد یافته در آزمایشگاه برای نقص های استخوانی و پیشبرد ترمیم آن ها بوجود آمده است. با این حال، این تکنولوژی ها محدودیت هایی بسیاری دارند که موجب می شود شرایط سلول و محیط پیرامونش دقیقا مشابه آن چه در بدن وجود دارد نشود و در نتیجه تشکیل استخوان را به خوبی پیش نمی برند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعه ای بوسیله محققین دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی توکیو(TMDU) توانسته است بر محدودیت ها و موانع موجود در این تکنیک ها فائق آید. در این تکنیک آن ها سازه های سلولی دو لایه ای را تولید کرده اند که می توانند به نواقص استخوانی پیوند شوند. این تکنیک سرعت ترمیم استخوان را افزایش می دهد و انعطاف پذیری و دوام سازه ها، آن ها برای کاربردهای جراحی بسیار ایده آل می سازد.

در حال حاضر، سلول هایی با عملکردهای متنوع می توانند در آزمایشگاه کشت داده شوند و سپس برای درمان مشکلات پزشکی مختلف مورد استفاده قرار گیرند. با این حال، به عنوان سلول منفرد آن ممکن است از جایگاه آسیب دور شوند و در نتیجه قرار دادن آن ها درون یک داربست در زمان پیوند می تواند تا حد زیادی از این رخداد جلوگیری کند. این امر مهندسی بافت را به عنوان گزینه درمانی ایده آل معرفی می کند. در این مطالعه نیز، محققین بعد از تثبیت یک تکنولوژی دو لایه انتقال سلولی، آن را با ترکیبات مختلف سلولی به منظور تشکیل استخوان به نقص های استخوانی ایجاد شده در جمجمه موش ها پیوند کردند. آن ها دریافتند که استفاده از استئوبلاست ها به همراه سلول های بنیادی مشتق از لیگامنت حمایت کننده دندان در این سازه های دو لایه در مقایسه با داربست های تک لایه، اثر موثرتری روی پیشبرد ترمیم استخوان دارند. این سازه های سلولی دو لایه از نظر دوام و انعطاف نیز تست شد و مشاهده شد که دوام این سازه ها به نحوی است که آن ها را برای کاربرد برای جراحی مناسب می سازد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه