تاریخ انتشار: یکشنبه 18 مهر 1395
ژن درمانی ممکن است متاستاز سرطانی را مهار کند

  ژن درمانی ممکن است متاستاز سرطانی را مهار کند

پراکنش سلول های بدخیم به سراسر بدن یا متاستاز، دلیل اصلی مرگ و میز در زنان مبتلا به سرطان سینه است. در مطالعه ای جدید محققین MIT تکنیک ژن درمانی جدیدی را طراحی کرده اند که آن ها را به مهار متاستاز تومورهای سرطان سینه امیدوار کرده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در این مطالعه جدید که محققین نتایج آن را در مجله Nature Communication به چاپ رسانده اند، از microRNAها برای کنترل متاستاز استفاده کرده اند. این محققین در MIT‌می گویند که می توان از این روش به همراه شیمی درمانی استفاده کرد و سرطان سینه را در همان مراحل اولیه مهار کرد.

برای شناسایی microRNAی خاصی که در پیشرفت سرطان سینه نقش داشته باشد و بتواند به طور بالقوه برای سرکوب متاستاز سرطان استفاده شود، محققین یک آنالیز بیوانفورماتیکی گسترده را انجام دادند. آن ها سه مجموعه اطلاعاتی را بررسی کردند: یکی برای SNPها، دومی برای جایگاهی که microRNAها به ژنوم متصل می شوند و سومی برای ژن های مرتبط با سرطان که با حرکت سلولی نیز مرتبط هستند. آنالیزهای آن ها نشان داد که یک واریته SNP‌به نام rs1071738 که روی متاستاز اثر می گذارد اتصال microRNA های 96 و 182 ‌را مختل می کند که این امر روی کنترل بیان پروتئین پالادین اثر می گذارد. پالادین نقشی کلیدی در مهاجرت سلول های سرطان سینه و متعاقب آن تهاجم به بافت های سالم دارد. در ادامه مطالعات محققین دریافتند که به کار بردن miR-96 و miR-182، بیان پالادین را کاهش داده و منجر به کاهش توانایی متاستازی و تهاجمی سلول های سرطان سینه به سایر بافت ها می شود. در ادامه، آن ها نانوذره های حاوی microRNAها را درون داربست های هیدروژلی قالب گیری کردند و آن ها را به موش ایمپلنت کردند. آن ها دریافتند که این روش اجازه انتقال موثر و دقیق microRNA ها به جایگاه تومور سرطان سینه را می دهد و منجر به کاهش دراماتیک متاستاز سرطان سینه می شود. برای افزایش تاثیر این روش، محققین داروی شیمی درمانی سیس پلاتین را نیز به این نانوذره ها اضافه کردند و مشاهده کردند که رشد تومور اولیه و متاستاز آن کاهش قابل توجهی یافت.محققین امیدوارند بزودی از این درمان ترکیبی در نمونه های انسانی نیز استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه