تاریخ انتشار: دوشنبه 26 مهر 1395
استفاده از سلول های بنیادی انسانی برای درمان عوارض جانبی آسیب نخاعی در موش

  استفاده از سلول های بنیادی انسانی برای درمان عوارض جانبی آسیب نخاعی در موش

افرادی که دچار آسیب های نخاعی می شوند دچار مشکلاتی از جمله فلجی و بی حسی می شوند که برخی از این مشکلات به دلیل فقدان نوروترانسمیتر گابا در طناب نخاعی آسیب دیده است. مطالعه ای جدید در موش نشان داده است که استفاده از سلول های بنیادی جنینی انسانی می تواند این مشکلات را کاهش دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعه ای جدید در موش نشان می دهد که سلول های بنیادی جنینی انسانی به سلول های شبه گانگلیون میانی(MGE like cell) تبدیل می شوند که قادر به تولید گابا هستند و ممکن است دو مورد از عوارض جانبی شدید مربوط به آسیب نخاعی به نام درد نوروپاتیک مزمن و عملکرد نامناسب مثانه را کاهش دهند.

در این مطالعه که در دانشگاه کالیفرنیا صورت گرفته است محققین این سلول های بنیادی را به نورون های مهاری تبدیل کرده و آن ها را به ناحیه آسیب دیده نخاعی موش پیوند کردند و مشاهده کردند که این نورون ها با مدارهای عصبی از پیش موجود جانور سیناپس داده و عملکردی طبیعی را انجام دادند. گابا یا گاما آمینوبوتیریک اسید یک نوروترانسمیتر مهاری است که در سراسر سیستم عصبی مرکزی وجود دارد و نقش مهمی را در کاهش تهییج پذیری نورون ها بازی می کند. شش ماه بعد از پیوند MGE like cell به این موش های دارای آسیب نخاعی، محققین برای ارزیابی عملکرد مثانه آن ها از فیلترهایی درون قفس آن ها استفاده کردند و مشاهده کردند که در موش های آسیب دیده و تیمار نشده ادرار ناشی از عدم کنترل مثانه وجود دارد اما موش های آسیب دیده ای که با این سلول ها تیمار شده بودند نشت ادراری ناشی از مشکل مثانه وجود نداشت. هم چنین میزان حجم و کشش پذیری مثانه نیز افزایش یافته بود که حاکی از بهبود عملکرد مثانه بود. هم چنین شش ماه بعد از سلول درمانی میزان حساسیت این موش ها به درد نیز کاهش یافته بود. در مجموع به نظر می رسد که استفاده از سلول های بنیادی جنینی انسان برای تولید نورون های مهاری گاباارژیک موجب بهبود عوارض جانبی مربوط به آسیب نخاعی در موش ها شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه