تاریخ انتشار: شنبه 01 آبان 1395
القای سلول های پوستی برای داشتن رفتاری مانند سلول های عضلانی

  القای سلول های پوستی برای داشتن رفتاری مانند سلول های عضلانی

محققین در مطالعه ای جدید نشان داده اند که می توان سلول های پوستی را تحریک کرد که رفتاری شبیه سلول های عضلانی داشته باشند و بالعکس!.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازstem-cells-news، بهره برداری از تعیین کننده های ژنتیکی کلیدی به محققین اجازه خواهد داد که درک بهتری از این امر داشته باشند که چگونه می توانند سلولی بالغ را به سلولی در مرحله شبه بنیادی به نام سلول بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) بازبرنامه ریزی کنند. اما محققین دانشگاه استنفورد براین باورند که برای تبدیل کردن یک سلول بالغ به سلول بالغ و تخصص یافته دیگر، الزاما نیازی به بازبرنامه ریزی آن ها به سلولی کاملا بنیادی نیست. دکتر بلو و همکارانش در این دانشگاه، سلول های عضلات قلبی و سلول های پوست انسانی را با یکدیگر ادغام کرده اند و هیبریدهایی به نام هتروکاریون را ایجاد کرده اند. در هتروکاریون ها، هسته هر نوع سلول به صورت مجزا باقی می ماند و اثر یکی روی طبیعت دیگری به خوبی قابل تشخیص است. اما در این مورد سلول ها رفتاری شبیه عضلات خواهند داشت یا پوست؟

محققین از تفاوت های خاص گونه ای برای ردیابی پروفایل بیان ژنی منحصر بفرد برای هر سلول استفاده کردند. آن ها دریافتند که اگر تعداد هسته سلول های عضلانی بیشتر از سلول های پوستی باشد، هسته پوست ظرف چند ساعت بعد از ادغام شروع به بیان ژن های خاص عضله می کند. زمانی که هسته سلول های پوستی بیشتر باشد، هسته سلول های عضلانی ژن های خاص پوست را بیان خواهد کرد. در این میان هتروکاریون ها مورفولوژی سلول حاکم را خواهند گرفت و یا پهن و گرد مانند سلول های پوستی خواهند شد و یا بلند و کشیده مانند سلول های عضلانی خواهند بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه