تاریخ انتشار: یکشنبه 02 آبان 1395
بانک سلول های بنیادی در شیراز دومین بانک خونساز کشور

  بانک سلول های بنیادی در شیراز دومین بانک خونساز کشور

دانشیار و مدیرگروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت : با ایجاد بانک سلول های بنیادی در شیراز،به عنوان دومین بانک خونساز کشور امکان پیوستن داوطلبان به این بانک فراهم شده و به کمک این اقدام، می توانیم گامی برای کمک به بیماران نیازمند و نجات جان آن ها برداریم.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز دکتر بهروزغارثی فرد گفت:اگر فردی از هموطنان نیاز به پیوند سلول های بنیادی خونساز داشته باشد، با جست و جو در این بانک، فرد سازگار را مشخص می کند و می تواند به بیماران نیازمند کمک کند.
وی اضافه کرد:فراخوانی در کشور انجام شده و برای بانک پیوند دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم به عنوان دومین بانک بزرگ کشور با بیش از چند هزار داوطلب، در آبان ماه سال جاری فراخوانی صورت می گیرد که داوطلبان می توانند شنبه و دوشنبه، ساعت هشت تا 12 به آزمایشگاه شماره سه درمانگاه شهید مطهری شیراز، مراجعه کنند.
مدیرگروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیرازگفت:گروه هدف برای نام نویسی در این بانک شامل افراد بالغ و سالم 18 تا 55 سال است که باید از نظر پزشکی در سلامت کامل باشند.
غارثی فرد ادامه داد: افراد داوطلب با مراجعه به آزمایشگاه بانک پیوند، پس از تکمیل فرم و رضایتنامه، خونگیری انجام می دهند و در صورت نیاز، از آنها دعوت می شود تا پس از آزمایش های تکمیلی، درصورت سازگاری کامل ونبود مشکل اهدای سلول های خونساز، با خونگیری، سلول های بنیادی آن ها جداسازی شده و به فرد نیازمند، تزریق شود.
او رضایت شخصی را شرط اصلی عضو شدن در بانک پیوند عنوان کرد و افزود: جداسازی سلول های بنیادی خونساز و اهدای آن، عارضه خاصی برای داوطلبان ندارد.
دانشیار گروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: اهدای سلول های بنیادی حتی بیش از اهدای خون، عملی خداپسندانه است، زیرا درمان بیماری های صعب العلاج را، ممکن می سازد و ممکن است تنها فردی باشید که می توانید جان یک انسان را نجات دهید.
این عضو هیات علمی، اضافه کرد: بانک های خون به دو دسته بند ناف و سلول های بنیادی، تقسیم شده است، که بانک های خون بند ناف به دو صورت عمومی و خصوصی فعالیت می کنند و اهمیت و کاربرد بانک سلول های بنیادی، بسیار بیشتر از بانک های بند باف است.
او یادآور شد: هموطنان داوطلب می توانند با مراجعه به پایگاه شبکه ملی کشور، به آدرس hla.xehdasht.gov.ir اطلاعات مفیدی در مورد اهدای سلول های بنیادی، کسب کنند.
تعداد قابل توجهی از مردم به بیماری های بدخیم، مانند سرطان های خون، بیماری های ارثی صعب العلاج خونی، نظیر تالاسمی، کم خونی های مختلف و نقایص ایمنی ارثی، مبتلا هستند که با پیوند سلول های بنیادی می توان به بهبودی آنان امید داشت .
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه