پروتئینی به نام DDB1-DDB2-Cul4 ubiquitin ligase، سرطان پوست
تاریخ انتشار: شنبه 05 آذر 1390
کشف مکانیسم ترمیم آسیب های ناشی ازUV در پوست

  کشف مکانیسم ترمیم آسیب های ناشی ازUV در پوست

محققان مکانیسم های زیربنایی ترمیم آسیب های ناشی از uv در DNA را که اغلب موجب سرطان پوست می شود کشف کردند .
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از Medicalxpress، محققان موسسه فریدریش میشر مکانیسم های زیربنایی ترمیم آسیب های ناشی از uv در DNA را که اغلب موجب سرطان پوست می شود کشف کردند . علاوه بر این ساختارهای پروتئینی را شناسایی کردند که درک ما را از چگونگی حفاظت بدن در برابر سرطان پوست افزایش می دهد.

این یافته ها در مجله CELL به چاپ رسیده است.

تعداد موارد سرطان پوست به طور مداوم درحال افزایش است. این نوع سرطان در حال حاضر بیشتر از سرطان های ریه، کولون و سینه شیوع دارد.

واقعیت این است که تعداد مرگ و میر ناشی از سرطان پوست در مقایسه با روند مشاهده شده برای بسیاری از سرطان های دیگر که در آن میزان زنده ماندن به لطف درمان های موثر در حال بهبود است به طور پیوسته رو به افزایش است.

اما درمان واقعی تنها در صورتی توسعه می یابد که مکانیسم های مولکولی سرطان پوست بهتر فهمیده می شود.

دانشمندان FMI به موفقیت هایی در این زمینه دست یافته اند.

سرطان پوست از آسیب ناشی از اشعه ماورای بنفش خورشید UV ایجاد می شود. این اشعه جهش هایی را در DNA ایجاد کرده که فرایندهای سلولی را تحت تاثیرقرار می دهد و منجر به سرطان می شود.

باوجودی که بدن استراتژی های متنوعی برای ترمیم این آسیب ها دارد اما شناسایی شایع ترین ضایعه UV به نظر مشکل می آید. در این ضایعه دو جزء از DNA برای تشکیل ساختارهای مشهور به دیمرسیکلوبوتان پیریمیدن (CPDS) با هم ترکیب می شوند . شناسایی این ساختار برای سیستم ترمیم سلول مشکل است. به دلیل اینکه آنها با توجه به اندازه کل ژنوم بسیار جزئی هستند و همچنین آنها در بین مارپیچ های محکم DNA مخفی می مانند.

 گروه تحقیقاتی Nicolas thoma درحال حاضر ماشین ملکولی را شناسایی کردند که اجازه می دهد تا سلول ضایعات غیر قابل تشخیص را توسط سیستم ترمیم معمولی تشخیص دهد.

در این فرآیند نقش کلیدی را کمپلکس پروتئینی به نام DDB1-DDB2-Cul4

ubiquitin ligase ایفا می کند.

 DDB2یک زیر واحد از این کمپلکس به طور اختصاصی CPDS را حتی اگر در بخش های مارپیچ محکم یدش قرار داشته باشند شناسایی می کند.

این محققان همچنین نشان دادند پروتئین دیگر این کمپلکس ubiquitin ligase، با اتصال DDB2 به DNA آسیب دیده فعال شده و مستقیما فرآیندهای تخریب در سلول را مورد هدف قرار می دهد.

Thoma گفت: ما با این کار برای اولین بار مراحل شناسایی این ضایعات شایع ژنومی ناشی از uv را ترسیم کردیم. این مکانیسم مانند کرم ضدآفتاب ملکولی موجب حافظت سلول ها از آسیب و بنابراین مهار سرطان پوست می شود.

اما این یافته ها همچنین بیماری های ناشی از نقص در این سیستم مانند سندرم Cockayne یا اگزرودرماپیگمنتوزام را آشکار کرد.

در هر دو این بیماری ها ، بیماران بسیار به اشعه uv حساس می شوند.

وی افزود: ساختارهای پروتئینی که ما شناسایی کردیم به عنوان پایه ای برای توسعه مهارکننده های خاص هستند.

پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه