تاریخ انتشار: چهارشنبه 27 دی 1391
کاهش چسبندگی های آندومتریوز احتمال باروری را در زنان افزایش می دهد
براساس نتایج یک پژوهش :

  کاهش چسبندگی های آندومتریوز احتمال باروری را در زنان افزایش می دهد

براساس نتایج یک پژوهش علمی که در پژوهشگاه ابن سینا انجام شده است برداشت مناسب ضایعه های کیست آندومتریوما، با پرهیز از هر نوع آسیب بافتی، موجب می شود چسبندگی های رحم کاهش یابد وامکان باروری زنان مبتلا به آندومتریوز بیشتر شود .
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان،  پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی – ابن سینا اعلام کرد، پژوهشگران در این مطالعه دریافتند بیماران مبتلا به آندومتریوز به طورخاص مستعد ابتلا به چسبندگی هستند و خون رسانی دقیق و تکنیک مناسب جراحی، نخستین گام ها در جلوگیری از این چسبندگی هاست . 
در بیماری آندومتریوزبافت اندومتر (مخاط رحم) پرکار در بیرون از محل اصلی (رحم) پایه ریزی می شود. این بافت در تمام بافت های بدن به جز طحال به وجود می آید ولی رایج ترین محل پدیدآمدن آن و در ۵۰درصد موارد لگن است . علاوه براین تخمدان ها (در نزدیک ۴۰ درصد موارد) بیش از دیگر اندام ها گرفتار اندومتریوز می شوند.
این مطالعه بر روی مبتلایان به آندومتریوز در سال های 1385 تا 1390 انجام شد ، 57 بیمار مبتلا به آندومتریوز لگنی که آندومتریوز درجه 3 و 4 آنها با تشخیص لاپاراسکوپی و تایید پاتولوژی قطعی شده بود در فاصله 3 تا 9 ماه بعد، بازبینی لاپاراسکوپی شدند. 
در هر دو مرحله جراحی، شدت چسبندگی محاسبه شده و سپس مقادیر به دست آمده در دو عمل با یکدیگر مقایسه شد. بر این اساس 5/75 درصد بیماران در بازبینی، ضایعه آندومتریوز نداشتند و چسبندگی در آنها کاهش چشمگیری داشته است. بازبینی لاپاراسکوپیک این امکان را به گروه پزشکی می دهد که با توجه به وضعیت ضایعه ها و چسبندگی های لگنی در بیماران، پیش آگهی مناسبی از شانس باروری به بیمار ارایه دهد.
بنابراین، بازبینی لاپاروسکوپیک فرصتی دوباره برای برداشت این ضایعه های باقی مانده فراهم می کند تا از این طریق، از عود بیماری به علت درمان ناقص کاسته شود و امکان باروری افزایش یابد.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه