تاریخ انتشار: شنبه 30 دی 1391
واکسن آلزایمر گامی مهم در مبارزه با فراموشی

یکی از ویژگی های اصلی بیماری آلزایمر تولید یک مولکول سمی به نام بتا آمیلوئید درمغزاست. سلول های میکروگلیا (مدافعان سیستم عصبی) قادر به از بین بردن این ماده، که تشکیل رسوب هایی به نام پلاک های پیر را می دهند، نیستند.
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، گروهی ازمحققان دانشگاه کبک وشرکت دارویی GlaxoSmithKline (GSK)، روشی را برای تحریک مکانیسم های دفاعی طبیعی مغزدرافراد مبتلا به بیماری آلزایمرکشف کرده اند. جزئیات دستیابی به این موفقیت بزرگ که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم (PNAS) ارائه شده است، دری را بسوی توسعه یک روش درمانی برای بیماری آلزایمر و یک واکسن برای جلوگیری از این بیماری می گشاید.
این تیم به رهبری دکتر Serge Rivest ، استاد دانشگاه لاوال و پژوهشگرمرکز تحقیقات کبک، مولکولی را شناسایی کردند که فعالیت سلولهای ایمنی در مغز را تحریک می کند. این مولکول، به نام MPL (monophosphoryl lipid A)، سالهاست که به طور گسترده به عنوان یک واکسن توسط مرکزGSK استفاده شده و ایمنی آن به خوبی اثبات شده است.
در موش دارای علائم آلزایمر، تزریق هفتگی MPL در طول یک دوره دوازده هفته ای ، تا 80 درصد پلاک های پیری را حذف کرده است. علاوه بر این، آزمایش سنجش توانایی موش ها برای یادگیری کارهای جدید نشان دهنده بهبودی قابل توجه درعملکرد شناختی بیش ازپیش است.
این محققان دو کاربرد بالقوه را برای MPL مشاهده کردند. MPL را می توان از طریق عضلانی به افراد مبتلا به بیماری آلزایمر برای کاهش سرعت پیشرفت بیماری، تزریق کرد. همچنین MPL را می تواند به صورت یک واکسن برای تحریک تولید آنتی بادی بر علیه بتا آمیلوئید طراحی کرد. Serge Rivest گفت: این واکسن را می توان به افرادی که در حال حاضر به این بیماری مبتلا هستند، برای تحریک سیستم ایمنی طبیعی آنها تجویز کرد. همچنین می توان آنرا به عنوان یک اقدام پیشگیرانه به افراد با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر به کار برد. "
پروفسور Rivest توضیح داد:" یک دهه پیش، زمانی که تیم ما شروع به کار بر روی بیماری آلزایمرکرد ، هدف ما توسعه درمان بهتر برای بیماران مبتلا به آلزایمربود، با این کشف، امروز اعلام می کنم که ما به هدف خود نزدیک شده ایم.