تاریخ انتشار: دوشنبه 07 آذر 1390
بروز سكته قلبی پس از اعمال جراحی بای پس كرونر صحت ندارد

  بروز سكته قلبی پس از اعمال جراحی بای پس كرونر صحت ندارد

یك جراح قلب و عروق كرمانشاهی گفت: این موضوع كه متعاقب اعمال جراحی بای پس كرونر، سكته مغزی در افراد پیش می آید، صحت ندارد زیرا كلیت این مساله به عنوان یك اصل از نظر علمی قابل قبول نیست.
امتیاز: Article Rating

به گزارش به نقل از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، پروفسور 'معصومعلی معصومی' روز دوشنبه افزود: اما ذكر چند نكته در این رابطه اهمیت زیادی برای پیشگیری از بروز سكته های مغزی و قلبی دارد.

وی تاكید كرد اول آن كه تعداد زیادی از عوامل ایجاد كننده سكته های قلبی و مغزی مشترك است كه در راس آن فشار خون بالا جای دارد و سایر موارد عبارتند از مصرف سیگار و مواد مخدر، چربی خون بالا، عدم تحرك كافی ، مصرف غذاهای پر چرب ، مصرف روغنهای حاوی اسید چرب ترانس ، چاقی و ... كه به وفور در مورد آنها بحث شده است.

وی گفت: از طرفی دیگر جنس جدار عروق در تمام بدن یك سان است و اگر پدیده تصلب شرائین در عروق قلبی اتفاق بیفتد این امكان وجود دارد كه در عروق گردن یا آئورت و عروق مغزی نیز اتفاق بیفتد، لذا به همان دلیلی كه در اثر تنگی عروق كرونر و اضافه شدن لخته، سكته قلبی پیش می آید، ممكن است در عروق گردن و عروق مغزی نیز لخته تشكیل شده و عروق مغزی نیز مسدود شود.

این جراح قلب و عروق گفت: در اینجا دو موضوع دیگر در مورد سكته مغزی اضافه می شود یكی امكان خونریزی های مغزی كه در زمینه سفتی و تصلب شرائین عروق و بالا رفتن ناگهانی فشار خون ممكن است پیش بیاید و موضوع دیگر این كه متعاقب بروز سكته قلبی (چون حالت زخم شدگی در دیواره داخلی قلب پیش می آید) ممكن است لخته بزرگی در داخل قلب تشكیل شود.

وی اظهار داشت: اگر تكه ای از این لخته از داخل قلب كنده شود، در 50 درصد از موارد به سمت عروق مغزی هدایت شده و موجب مسدود شدن عروق مغزی و در نتیجه سكته مغزی می شود.

پروفسور معصومی ادامه داد: بطور كلی زمینه های ایجاد كننده سكته های مغزی و قلبی یا مشتركند و یا مشابه همدیگرند و آنچه مهم است این كه اگر فردی دچار بیماری كرونر باشد، احتمال این كه بیماری عروق مغزی نیز داشته باشد بسیار زیاد است.

وی تصریح كرد بدیهی است پس از اعمال جراحی قلب، لازم است كنترل عوامل خطرساز با جدیت بیشتری صورت گیرد.

معصومی در پایان اظهار داشت: تعجب می كنم از این كه به رغم عمل جراحی كرونر و تاكیدهای مكرر پزشكان، این بیماران به مصرف سیگار و مصرف زیاد چربی همچنان ادامه داده و رغبتی به ورزش نشان نمی دهند، وزن خود را كاهش نداده و از همه مهمتر كار ساده ای كه خیلی مهم است یعنی كنترل فشار خون را در برنامه زندگی خود قرار نمی دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه