وزن بدن، ژن،MC3R
تاریخ انتشار: دوشنبه 07 آذر 1390
نقش جدید ژن در حفظ ثبات وزن بدن

  نقش جدید ژن در حفظ ثبات وزن بدن

موش بیان کننده ژن MC3R درمغز تنها یک فنوتیپ چاقی (ظاهر فیزیکی) را مشابه موش هایی که در آن بیان همه ژن ها مهار شده اند نشان داد که این بیانگر این است که عملکرد این گیرنده در مغز برای محافظت در برابر اضافه وزن کافی نیست.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily، درمقابل رشد اپیدمی چاقی در ایالات متحده ، دانشمندان دانشگاه فلوریدا از موسسه تحقیقاتی Scripps یک کشف جدید و مهم در مورد یک ژن خاص را ارائه دادند که نقش مهمی در حفظ تعادل ثابت بین مصرف مواد غذایی ومصرف انرژی دارد.

این مطالعه ممکن است به درک بهتر دانشمندان ازکلید مبارزه با چاقی و اختلالات مرتبط مانند دیابت کمک کند.
این مطالعه ، که درمجله The Journal of Biological Chemistry به چاپ رسیده است، بر گیرنده ملانوکورتین (MC3R) که به طور معمول به سیگنال های مصرف مواد مغذی پاسخ می دهد متمرکز شده است.

پروفسور Andrew Butler  مدیر این پروژه گفت: آنچه ما کشف کردیم کاملا تعجب آور بود. ما فکر می کردیم که عملکرد این گیرنده بیان شده در مغز برای هموستاز متابولیک بسیار ضروری خواهد بود. ولی آنچه ما متوجه شدیم این است که عملکرد این گیرنده در خارج از مغز نیز به همان اندازه مهم است.

او افزود: وجود داروهایی که مناطق خارج از سیستم عصبی مرکزی را مورد هدف قرار می دهد ممکن است در توسعه داروهایی که بر سوخت و ساز بدن بدون عوارض جانبی اثر دارد کمک کند.

این یافته ها با ایجاد یک مدل جدید حیوانات تراریخته، که در آنها بیان ژن MC3R در انواع سلول های مختلف به صورت انتخابی "روشن" می شود بدست آمد.
در این مطالعه، سرکوب بیان MC3R در مغز و بافت های محیطی تاثیر مشخصی بر روی هموستاز متابولیک (تعادل) داشت.

جالب توجه این بود که موش بیان کننده ژن MC3R درمغز تنها یک فنوتیپ چاقی (ظاهر فیزیکی) را مشابه موش هایی که در آن بیان همه ژن ها مهار شده اند نشان داد که این بیانگر این است که عملکرد این گیرنده در مغز برای محافظت در برابر اضافه وزن کافی نیست.
Butler گفت: از دست دادن فعالیت MC3R دراختلالات حاشیه ای هموستاز متابولیک شگفت انگیز است و اشاره به نقش متمایز سیگنالینگ MC3R در بافت های محیطی دارد.

با این حال، اینکه چگونه عملکرد این گیرنده ها روی چاقی اثردارد، بی پاسخ باقی مانده است.
او ادامه داد : روشن است که این گیرنده های محیطی مهم هستند و این مدل موشی جدید، به ما فرصت  کشف پتانسیل آنرا خواهد داد.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه