تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 08 آذر 1390
ناگهان برای ایدز درمان دیگر ی پیدا شد

  ناگهان برای ایدز درمان دیگر ی پیدا شد

پژوهشگران همچنان به دنبال یافتن راهی برای درمان ایدز هستند و اکنون با دستکاری در سلول های سیستم ایمنی بیمار قصد دارند به این هدفشان برسند.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از New York Times، تا همین اواخر ، درمان بیماری ایدز بیشتر افکار واهی و پوچ به نظر می رسید. اما تجارب دو نفر در حال حاضر نشان می دهد این هدف دست یافتنی است.

یک بیمار ایدزی اهل برلین ظاهرا توانسته است عفونت HIV خود را کاملا برطرف کند، البته این کار با پیوند مغز استخوان که دشوارنیز هست انجام شد.

اخیرا نیز یک مرد 50 ساله از نیوجرسی، تحت ژن درمانی که به مراتب آسان تر است قرار گرفت. اگر چه وی درمان نشد اما بدن او توانست بعد ازتوقف مصرف داروهای ضد ویروس معمول، این ویروس را به طور مختصر کنترل کند که این اتفاق بسیار نادر است.

کوین فراست (Kevin Frost) مدیر اجرایی بنیاد تحقیقات ایدز که یک سازمان غیر انتفاعی است در اینباره گفت : درک این موضوع که چگونه جامعه علمی تغییری در تفکراتشان درباره امکان انجام چنین کاری داده اند بسیار دشوار است.

(cure ) درمان HIV تقریبا تبدیل به یک کلمه چهار حرفی غیرقابل دسترس شده بود.

برای این روش ابداعی جدید، دو راه اصلی وجود دارد. یکی ریشه کن کردن HIV از بدن که در اصطلاح درمان استریل گفته می شود.

روش دیگر، درمان کاربردی است که ویروس را از بین نمی برند اما بیمار اجازه پیدا می کند بدون  استفاده از داروهای ضد ویروسی سالم بماند.

در سال 2007 و 2008 یک بیمار که در برلین زندگی می کرد، دو پیوند مغز استخوان برای درمان سرطان خونش دریافت کرد.

یکی ازدهنده ها جزء  1 درصد اروپایی بود که به طور طبیعی به عفونت ایدز به دلیل اینکه فاقد CCR5 (یک پروتئین در سطح سلول های ایمنی که ویروس به عنوان پورتال ورود استفاده می کند) هستند مقاوم بود.

با این روش با استفاده از سیستم ایمنی خود بیمار، سیستم با یک مقاومت در برابر عفونت جایگزین شد.
حال مدت چهار سال است که این بیمار ظاهرا عاری از ویروس است. اما پیوند مغز استخوان خسته کننده، پر مخاطره و گران است. علاوه بر این، پیدا کردن یک اهدا کننده که از نظر ایمنولوژی نیز مطابق باشد سخت است چه رسد به پیدا کردن شخصی که با جهش در هر دو نسخه از ژن CCR5 مواجه باشد.

 بنابراین دانشمندان در حال تلاش برای تغییر سلول های ایمنی خود بیمار برای آنکه آنها را نسبت به عفونت مقاوم کنند با حذف CCR5 هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه