تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 بهمن 1391
درمان روماتیسم مفصلی با پیوند سلول های CD8+ Treg

  درمان روماتیسم مفصلی با پیوند سلول های CD8+ Treg

دانشمندان توانسته اند راهکار جدیدی برای درمان بیما ی های خود ایمنی ارائه دهند که می تواند بطور موفقیت آمیزی مانع پیشرفت روماتیسم مفصلی در یک نوع موش شود. آن ها امید وارند این روش بتواند از این بیماری و سایر بیماری ها ی خود ایمنی در انسان جلو گیری کند.
امتیاز: Article Rating

 

 به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily ،در این مطالعه از یک نوع سلول سیستم ایمنی به نام سلول های T تنظیم کننده یا CD8+ Treg که آبشار واکنش های التهابی و آسیب به بافت ها و مفاصل را متوقف می کنند، استفاده شده است. این سلول ها توانایی ازبین بردن سلول های ایمنی مضری را که باعث روماتیسم می شود دارند.
پیوند این سلول ها با تزریق پروتئینی که باعث شروع واکنش خود ایمنی منجر به روماتیسم می شود، همراه بوده است.آن ها توانسته اند با این روش بیماری را کاملا مهار کنند.
سیستم ایمنی انسان شبکه ای از سلول ها ، بافت ها و اندام هاست که در صورت عملکرد طبیعی به باکتری ها ، ویروس ها، انگل ه ودیگر مهاجمین حمله کرده و آن ها را از بین  می برد.در اختلالات خود ایمنی بخش هایی از این سیستم به سلول ها و بافت های سالم حمله می کنند. حد اقل 100 بیماری خود ایمنی شناخته شده اند . این نوع بیماری ها بین زنان شایع ترند.  روماتیسم مفصلی در اثر حمله سیستم ایمنی به مفاصل ،باعث ایجاد درد و نیز بد شکل شدن انگشتان می شود. 
داروهایی که برای این بیماران تجویز می شود به منظور کاهش التهاب به کار می روند.دارو های جدید عوامل بیولوژیکی هستند که از ترشح سایتو کاین ها جلو گیری می کنند . سایتو کاین ها مواد شیمیایی هستند که در این بیماری باعث حملات اشتباهی سلول های ایمنی می شوند.این نوع درمان تولید سایتوکاین هایی نظیر TNF و IL-1 را مهار می کند.علاوه بر حضور سایتو کاین ها حضور سلول های T یاریگر نیز در بروز واکنش های ایمنی الزامی است.برخی از این سلول ها شاخصی به نام Qa-1 در سطح خود دارند و Qa-1 T helper cell نامیده می شوند..سلول های CD8+ Treg مولکولHsp60 را  بر روی Qa-1 T helper cell ها شناسایی کرده و در کاهش فعالیت آن ها تاثیر گذارند.  هدف از این روش در مانی  ازدیاد سلول های CD8+ Treg است که به کمک بیان Hs60  صورت می گیرد.
هدف بعدی این گروه تحقیقاتی به کار گیری ذراتی در مقیاس نانو ست که در سطح آ ن ها  Qa-1/Hsp60  تعبیه شده است.
نتایج این تحقیق در Journal of Clinical Investigation  به چاپ رسیده است.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
دوشنبه, 03 مهر,1402

فاطمه مهدیزاده

سلام ، شما را به جان عزیزانتون قسم میدم ای محققین و دانشمندان ، هر چه زودتر درمان روماتیسم که نوعی که من مبتلا شدم وگنر هست پیدا کنید ، ما جوان هستیم آرزوها داریم .

چهارشنبه, 05 مهر,1402

پزشک مشاور

فاطمه مهدیزاده@:
با سلام
بیماری وگنر یک اختلال خودایمنی است که بسته به اینکه تحت تاثیر ژنتیک یا عوامل ویروسی یا حمله سیستم ایمنی ایجاد شده باشد روش های درمانی متفاوتی دارد که پزشک معالج و متخصص این حوزه باید در این خصوص نظر دهد، سلول درمانی هم برای کاهش التهاب این بیماری مفید است و جنبه درمانی نداردفعلا برای این بیماری طرحی در جریان نیست بهتر است درحال حاضر با دارو درمانی به کاهش التهاب ناشی از بیماری کمک کنید.

پنجشنبه, 18 شهریور,1395

پزشک مشاور

نوروزی@:
با سلام
این بیماری به دنبال عفونت ایجاد می شود وسلول درمانی برای این بیماری فایده ای ندارد و سلول درمانی در حال حاضر تنها برای تعدیل سیستم ایمنی وکنترل پیشرفت بعضی از بیماری ها کاربرد دارد و برای درمان فعلا به کاربرده نمی شوند.

چهارشنبه, 17 شهریور,1395

نوروزی

سلام
من 28 سالمه و نزدیک 3 سال روماتیسم واکنشی گرفتم
خواستم بدونم این نوع روماتیسم با روش سلولهای بنیادی قابل درمان هست؟
ممنون

یکشنبه, 31 خرداد,1394

پزشک مشاور

روجا@:باسلام این طرح های تحقیقاتی درحال اجرا درخارج ازایران اخیرا به فاز کلینیکی رسیده اند و درحال تست شدن و آزمایش برروی بیماران با وضعیت خاص می باشندو اگردر تمامی مراحل کلینیکی این داروموثرواقع شد بله دران صورت میتواند برای درمان بیماری شما هم موثر باشد.

یکشنبه, 31 خرداد,1394

روجا

با سلام ممنون از سایت خوبتون من 31 سالمه و نزدیک 4 ساله مبتلا به ارتریت روماتویید هستم از نوع منفی بطور محسوسی تغییر شکل مفصل نداشتم ولی درد خیلی زیاد حتی با مصرف دارو دارم میخواستم ببینم ایا این نوع درمان مناسب حال من هست؟ممنون

شنبه, 06 دی,1393

Fsl

با سلام <br />آيا درمان روماتيسم پسوريازيس نيز امكان دارد؟ داراي مفاصل متورم + مفصل دفورمه ي انگشت دست هستم، سن ٢٧ سال. <br />متشكرم

چهارشنبه, 17 اردیبهشت,1393

لیلا عرب

رقیه عزیز <br />با سلام <br />متاسفانه هنوز درمان قطعی آرتریت روماتوئید با سلول های بنیادی امکان پذیر نشده است و فعلا بهترین راه کنترل روش های دارویی است.

ﺳﻪشنبه, 16 اردیبهشت,1393

رقیه جهاندیده

باسلام.من43 سالمه و15 ساله که مبتلابه آرتریت روماتوئید خیلی شدیدی هستم.مفاصلم تغییر شکل نداده اند اما درد بسیار شدیدی دارم. کورتون ومسکنهای قوی مصرف میکنم و به علت کمبود شدید آهن و ذخیره آهن ودرد شدید ،حرکاتم بسیارکند شده.قدرت بدنیم تحلیل رفته وخیلی زود خسته میشوم.خواهشاراهنایی کنیدکه آیا با روش سلولهای بنیادی این بیماری درمان میشود یانه. متشکرم

چهارشنبه, 14 فروردین,1392

بنیان

@mirzaie nasrin: کاربر گرامی در خصوص دریافت مشاوره در این خصوص می توانید با کلینیک اورتوپدی مرکز سلول درمانی رویان با شماره های 23562181 و 23562171 و 22339951 الی 3 تماس حاصل نمایید./ با آروزی بهبودی بر شما.

شنبه, 10 فروردین,1392

mirzaie nasrin

سلام من۴۶ساله ومبتلابه ارتریت روماتوئید هستم بیماری من درمراحل اولیه می باشد وهنوزمفاصلم تغییرشکل محسوسی نداده با این وجود خیلی درد دارم

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه