تاریخ انتشار: شنبه 29 آبان 1395
ساکنان آند مبتلا به بیماری کوهستان و  تولید مقادیر زیاد سلول های خونی قرمز

  ساکنان آند مبتلا به بیماری کوهستان و تولید مقادیر زیاد سلول های خونی قرمز

برای درک بهتر این که چرا برخی از افراد به زندگی در ارتفاع بالا عادت می کنند و برخی دیگر خیر، محققین دانشگاه پزشکی کالیفرنیا، سلول های قرمز خونی مشتق از دو گروه از افرادی که در ارتفاعات آند زندگی می کنند را مطالعه کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در این مطالعه که بزودی به چاپ رسیده است محققین نشان داده اند که ساکنین مناطق با ارتفاع بالا و اکسیژن کم به بیماری مزمن کوهستان مستعد هستند که به موجب آن به دلیل تولید بیش از حد آنزیم SENP1، حجم زیادی از سلول های قرمز خونی را تولید می کنند. محققین بر این باورند که علاوه بر بهبود سلامت میلیون ها انسانی که در سراسر جهان در ارتفاع بیش از 8000 پا زندگی می کنند، اطلاعات در مورد چگونگی سازش پذیری یا عدم سازش پذیری ساکنین آند می تواند نشان دهد که چگونه تولید سلول های قرمز خونی در ارتفاعات کم یا بیماری هایی مانند آنمی یا زمانی که خون مورد نیاز برای تزریق وجود ندارد را افزایش دهیم.

بیماری مزمن کوهستان تقریبا 20 درصد افرادی که در ارتفاعات بالا زندگی می کنند را تحت تاثیر قرار می دهد و یکی از عوارض آن ایجاد پلی سایتمی یا تولید بیش از حد سلول های قرمز خون است. وجود سلول های قرمز خونی می تواند تا حدی خوب باشد و کمک اکسیژن محیط را جبران کند و موجب اکسیژنه شدن خون شود اما تعداد زیاد این سلول ها منجر به افزایش غلظت خون می شود که خطر حمله قلبی را حتی در افراد جوان بالا می برد. در این مطالعه محققین سلول های پوستی افرادی که در ارتفاعات آند زندگی می کردند( چهار فرد سالم و پنج فرد مبتلا به بیماری مزمن کوهستان) و سه فرد که در شرایط سطح دریا زندگی می کردند، گرفته و آن ها را به سلول های بنیادی پرتوان القایی بازبرنامه ریزی کردند و سپس آن ها را با اضافه کردن یک کوکتیل از فاکتورهای رشد به سلول های قرمز خونی تمایز دادند. آن ها این سلول ها را در معرض شرایط کمبود اکسیژن(مشابه با ارتفاع) قرار دادند. در نتیجه این امر، سلول های قرمز خونی متعلق به افراد سالم سطح دریا و ارتفاع زیاد تغییر محسوسی نکرد اما تعداد سلول های قرمز خونی متعلق به افرادی که مبتلا به بیماری کوهستان بودند تا 60 برابر افزایش یافت. آنها دریافتند که در افراد مبتلا به بیماری کوهستان سطح بیان ژن SENP1‌در مقایسه با افراد سالم افزایش می یابد. زمانی که محققین این ژن را در iPSCهای مشتق از بیماران مبتلا به بیماری کوهستان مهار کردند مشاهده کردند که تولید سلول های قرمز خون اضافی، تا 90 درصد کاهش یافت. از طرف دیگر، زمانی که آن ها بیان SENP1 را در iPSCهای سالم افزایش دادند مشاهده کردند که تولید سلول های قرمز خونی مشتق از آن ها تا 30 درصد افزایش یافت که مشابه با شرایط بیماری کوهستان بود. با شناسایی نقش کلیدی این ژن و نقشی که در تولید سلول های قرمز خون اضافی می تواند بازی کند، محققین براین باورند می توانند از مزایای آن برای درمان برخی مشکلات خونی موجود استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه