تاریخ انتشار: چهارشنبه 03 آذر 1395
بررسی روش‌های نوین ویرایش ژنوم و سلول‌درمانی در سمپوزیوم ژنتیک

  بررسی روش‌های نوین ویرایش ژنوم و سلول‌درمانی در سمپوزیوم ژنتیک

دومین سمپوزیوم ژنتیک و سلول‌های بنیادی با محوریت ویرایش ژنومی 18 آذر ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود و در آن در خصوص و درمان بیماری‌های ویروسی مانند HIV، هپاتیت و درمان سرطان و ژن درمانی بحث و تبادل نظر خواهد شد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ایسنا، شیرین فریور، دبیر اجرایی دومین سمپوریوم ژنتیک و سلول‌های بنیادی ویرایش ژنی (genome editing) را  روش‌هایی دانست که توسط آنها قطعاتی از DNA حذف و اضافه می‌شود و گفت: در این پروسه ژن‌های معیوب به وسیله نوکلئازهای طراحی شده که اصطلاحا قیچی‌های مولکولی خوانده می‌شوند، حذف (knocked out )، کاهش (knocked down) و یا تغییر بیان می‌شوند.

فریور از برگزاری سمپوزیومی در این زمینه خبر داد و یادآور شد: تمرکز موضوعی این سمپوزیوم ویرایش ژنومی است که در سه پنل اصلی دو روز برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی دومین سمپوزیوم ژنتیک و سلول‌های بنیادی با اشاره به برگزاری پنل‌های این سمپوزیوم اظهار کرد: پنل اول این سمپوزیوم  با عنوان New Era in Gene Editing Methods به بررسی متدهای جدید در زمینه ویرایش ژنی با تاکید بر روش نوین CRISPR/Cas9 و پنل دوم در خصوص مبحث مهم مسائل قانونی و نکات اخلاقی در راستای ژن درمانی و سلول درمانی می‌پردازد.

فریور پنل سوم این رویداد را  مباحث جدید ویرایش ژنی در زمینه درمان توسط سلول‌های بنیادی ذکر کرد و ادامه داد: در روز دوم این سمپوزیوم با توجه به اهمیت روش «کریسپر» کارگاهی جهت استفاده علاقه‌مندان ارائه خواهد شد که در آن تکنولوژی ویرایش ژنوم با تاکید بر تکنیک جدید CRISPR بررسی خواهد شد.

به گفته وی، معرفی روش‌های ویرایش ژنوم با تاکید بر تکنولوژی CRISPR/Cas9 و بررسی مزایا و معایب هر کدام، کاربرد تکنولوژی CRISPR/Cas9 در پزشکی و درمان بیماری‌های ویروسی مانند HIV و هپاتیت، درمان سرطان و ژن درمانی و سلول درمانی از جمله محورهای اصلی این سمپوزیوم تعیین شده است.

وی پرداختن به چالش‌های موجود در بحث‌های اخلاق زیستی و مالکیت فکری تکنولوژی CRISPR/Cas9 را رویکرد دیگر این سمپوزیوم معرفی کرد و گفت: از آنجایی که موفقیت کار با این سیستم کاملا به طراحی و برنامه‌ریزی دقیق اولیه بستگی دارد، محور اصلی کارگاه را به آشنایی با نرم‌افزارهای کاربردی در ویرایش ژنوم با تکنولوژی CRISPR/Cas9، نحوه کار با نرم‌افزارها ی مرتبط و آنالیز نتایج بدست آمده اختصاص داده‌ایم.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه