تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 آذر 1395
منشا  سلولی تومورهای مغزی کودکان، روی حساسیت این تومورها به درمان اثر می گذارد

  منشا سلولی تومورهای مغزی کودکان، روی حساسیت این تومورها به درمان اثر می گذارد

کودکانی که مبتلا به تومور گلیومای بدخیم تشخیص داده می شوند، پیش آگهی ضعیفی دارند. اطلاعات در مورد این که چگونه این گلیوماهای بدخیم در کودکان بوجود می آیند بسیار اندک است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، یافته های جدید محققین در دانشگاه Uppsala نشان می دهد که در موش، تکوین گلیوما و ویژگی های سلول های گلیومایی تحت تاثیر سن و نوع سلولی که تومور از آن منشا می گیرد قرار دارد. منشا سلول توموری برای حساسیت این سلول ها به داروهای سرطانی مهم است. در این مطالعه محققین از مدل های موشی گلیوما استفاده کردند و دریافتند که گلیوماهای بدخیم از انواع مختلف سلول هایی منشا می گیرند که رفتارهای متفاوتی دارند. آن ها تومورهای گلیومایی را هم از سلول های بنیادی تمایز نیافته و هم از سلول های پیش ساز اولیگودندروسیتی ایجاد کردند. سلول های بنیادی تمایز نیافته می توانند هم نورون و هم سلول های گلیالی را بوجود بیاورند اما سلول های پیش ساز اولیگودندروسیتی تنها سلول های گلیالی را بوجود می آورند. آن ها نشان دادند که تومورهایی که از سلول های بنیادی منشا می گیرند در مقایسه با ان هایی که از سلول های پیش ساز اولیگودندروسیتی منشا می گیرند فراوان تر و تهاجمی تر هستند. اما، این سلول ها به همان میزان به داروهای سرطانی نیز حساس تر هستند. زمانی که محققین تومورهای ایجاد شده در موش های جوان را با موش های بالغ مقایسه کردند، دریافتند که هم سن و هم منشا سلول برای تکوین تومورها بسیار مهم است. علاوه براین، آن ها توانستند نشان دهند که مدل های توموری در موش های جوان بسیار با گلیوماهای بدخیم موجود در کودکان مشابه است.

در این مطالعه محققین مدل های جدیدی را ارائه کردند که برای مطالعه گلیومای بدخیم کودکان بسیاری مناسب است و فقدان چنین مدلی تاکنون بسیار حس می شده است. در گام بعد محققین بدنبال این هستند که دریابند که چگونه سللو های مختلفی که منشا گلیوما هستند این تفاوت ها را رقم می زنند و بدین ترتیب اهداف درمانی جدیدی را معرفی کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه