تاریخ انتشار: شنبه 13 آذر 1395
عفونت زیکا موجب کاهش باروری و پایین بودن تستوسترون در موش های نر می شود

  عفونت زیکا موجب کاهش باروری و پایین بودن تستوسترون در موش های نر می شود

اغلب مطالعاتی که روی عواقب آلودگی به ویروس زیکا فوکوس کرده اند بیشتر به اثرات این ویروس روی زنان باردار پرداخته اند که موجب نواقص شدید در جنین های در حال تکوین می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، مطالعه ای جدید پیشنهاد می کند که عفونت زیکا ممکن است نتایج نگران کننده ای نیز برای مردان داشته باشد و روی توانایی باروری آن ها تاثیر بگذارد. این مطالعه جدید نشان می دهد که ویروس سیستم تولید مثلی جنس نر را هدف قرار می دهد. سه هفته بعد از این که موش های نر به زیکا آلوده شدند، بیضه های آن ها شروع به کوچک شدن کردند و سطح هورمون جنسی آن ها و میزان باروری آن ها کاهش یافت. به طور کلی احتمال بارور شدن موش های ماده بوسیله آن ها نیز کاهش یافت.

در این مطالعه یک هفته بعد از تزریق ویروس زیکا به بیضه  موش های نر، این ویروس به بیضه آن ها مهاجرت کرد و نشانه هایی از التهاب در آن مشاهده شد. بعد از دو هفته این بیضه ها به طور معناداری اندازه شان کوچکتر شد و ساختارهای درونی آن شروع به تخریب شدن کرد و بسیاری از سلول های آن نیز شروع به مردن کردند. بعد از سه هفته، اندازه بیضه ها به یک سوم اندازه اولیه شان رسید و ساختارهای داخلی بیضه ها نیز به طور کامل تخریب شد. این موش ها تا هفته ششم تحت نظر بودند و بیضه های آن ها حتی بعد از این که موش ها به طور کامل از ویروس پاکسازی شدند نیز بهبود نیافت. ساختار بیضه ها تا حد زیادی به سلول های سرتولی وابسته است که به صورت یک سد بین بیضه و خون عمل می کند. ویروس زیکا موجب آلوده شدن و مرگ این سلول های سرتولی می شود که قابلیت بازسازی نیز ندارند. با تحلیل رفتن بیضه ها هم از تعداد اسپرم ها و هم از میزان تستوسترون تولیدی کاسته می شود و در نتیجه قابلیت باروری این موش ها نیز کاهش می یابد. از آن جایی که این مطالعه روی موش صورت گرفته است محققین مطمئن نیستند که نتایج آن در مورد انسان نیز صدق کند، با این حال آن ها نشان داده اند که این ویروس می تواند ماه ها در مایع منی مردان زنده بماند و به همین دلیل به مردانی که مناطق آلوده به زیکا مسافرت کرده اند توصیه می کند که تا شش ماه در رابطه جنسی شان از کاندوم استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه