تاریخ انتشار: پنجشنبه 10 آذر 1390
کشف پروتئین سلولی جدید در تشکیل عروق خونی

  کشف پروتئین سلولی جدید در تشکیل عروق خونی

دانشمندان پروتئین سلولی را که یک نقش محوری در تشکیل عروق خونی جدید دارد شناسایی کرده اند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این مولکول پروتئین  Shc (با تلفظ SHIK) است و تشکیل عروق خونی جدید یا رگزایی (آنژیوژنز) به طور جدی بدون آن دچار اختلال می شود.
این مطالعه به رهبری  Ellie Tzima انجام شده و درمجله Blood منتشر شده است.
Tzima گفت : "آنژیوژنز تشکیل عروق خونی جدید ازرگ های خونی موجود است که فرایند مهمی در توسعه جنینی و توسعه بیماری هایی مانند سرطان است.
بنابراین درک مکانیسم مولکولی چگونگی تشکیل عروق خونی از منظر علوم پایه و برای درک و درمان بیماری ها مهم است.
تشکیل عروق خون توسط انواع سیگنال های شیمیایی و در امتداد مسیرهای پیچیده صورت می گیرد. Tzima می گوید : پروتئین Shc ، به عنوان تنظیم کننده تعدادی از مسیرهای سیگنالینگ مولکولی مهم شناخته شده است، اما نقش آن در رگزایی تا به امروز ناشناخته باقی مانده است. او همچنین اشاره می کند که حفظ تکاملی Shc نشان دهنده اهمیت اساسی آن در بین گونه ها است.
در این مطالعه  Tzima و همکارانش در یافتند که Shc برای رگزایی در مدل های کشت سلول  اندوتلیال در گوره خرماهی ، موش و انسان مورد نیاز است.
Daniel T. Sweet نویسنده اول این مطالعه گفت : مطالعات حیوانی به ما چشم انداز گسترده ای در مورد اهمیت Shc دراین فرایند می دهد. گوره خر ماهی و موش قبلا برای بررسی تشکیل رگ خونی در داخل بدن استفاده شده است. ما دریافتیم که بدون Shc ، تشکیل عروق خون مختل می شود.
Sweet گفت:"اگر دقیق تر نگاه کنیم ، ما از یک مدل کشت سلول برای تعیین اینکه آیا سلول های اندوتلیال برای رگزایی به Shc نیازدارند، استفاده کرده و دریافتیم این فرایند بواسطه سیگنال هایی از گیرنده های فاکتور رشد و گیرنده های ماتریکس خارج سلولی است.
Tzima اشاره می کند که از مدل های ژنتیکی ظریف موشی برای درک فرآیندهای مهم سلولی ، از جمله رگزایی استفاده شده است. اما اگر شما بخواهید در مورد طراحی درمان فکر کنید، درک مکانیسم مولکولی آن بسیار مهم تر می شود.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه