تاریخ انتشار: دوشنبه 30 بهمن 1391
تشخیص سریع سرطان خون كودكان توسط محققان كشور
با ارائه روشي جديد صورت مي گيرد؛

  تشخیص سریع سرطان خون كودكان توسط محققان كشور

محققان کشور با تمایز سلولی روشی را برای تشخیص نوعی سرطان در کودکان ارائه دادند و امیدوارند بتوانند این روش را به عنوان راهکاری برای شناسایی سریع ارائه دهند.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان، در حالت عادی در افراد سالم مغز استخوان، سلول‌‌‌‌های بنیادی نارس خونی می‌‌‌‌سازند که به مرور به سلول‌‌‌‌های خونی كامل تبدیل می‌‌‌‌شوند. يک سلول بنيادی خونی به سلول بنیادی مغز استخوانی به سلول بنیادی لنفاوی و سلول بنیادی لنفاوی به گلبول سفید تبدیل می‌‌‌‌شوند.
 
در بیماری لوسمی یا سرطان خون، مغز استخوان به صورت غیر عادی مقدار بسیار زیادی سلول خونی تولید می‌کند. این سلول‌ها با سلول‌های خون نرمال و عادی متفاوت هستند و درست عمل نمی‌کنند درنتیجه تولید سلول‌های سفید خون را متوقف کرده و توانایی فرد را در مقابله با بیماری‌ها از بین می‌برند.
 
سلول‌های لوسمی همچنین بر تولید سایر انواع سلول‌های خونی که توسط مغز استخوان ساخته می‌شوند از جمله گویچه‌های قرمز خون که اکسیژن را به بافت‌های بدن می‌رسانند و پلاکت‌های خونی که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند نیز اثر می‌گذارند.
 
سرطان خون خردسالان با نام لوسمی ميلومونوسيتيک خردسالان (Juvenile Myelomonocytic leukemia)  نوعی از سرطان مغز استخوان است که بیشتر در اطفالی با سن حدود 2 سال بروز می‌‌‌‌کند. تشخیص این بیماری دشوار است در حالی که با تشخیص به موقع آن و تعویض مغز استخوان می‌توان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.
 
در این راستا محققان کشور با اجرای مطالعاتی توانستند گام‌های موثری در زمینه شناسنایی و تشخیص این بیماری بردارند.
 
ارائه روشی برای درمان سرطان خون خردسالان
 
دکتر پرویز شایان- مجری طرح ، با بیان اینکه سرطان خون از نوع Juvenile Myelomonocytic leukemia یا JMML در کودکان دو سال بروز می‌کند، گفت: درمان این بیماری تنها از طریق تعویض مغزاستخوان میسر است و در صورت عدم تعویض مغز استخوان مرگ بیمار را به دنبال دارد از این رو هر چه سریع‌تر این بیماری شناسایی شود کمک بیشتری در درمان وی خواهد شد.
 
وی با تاکید بر اینکه تشخیص این نوع بیماری با دشواری‌هایی همراه است، خاطر نشان کرد: در این زمینه مطالعاتی برای تشخیص سریع این نوع سرطان خون در دستور کار قرار گرفت.
 
شایان با اشاره به جزئیات این مطالعات، توضیح داد: برای این منظور سلول‌های خاصی را از سلول‌های خونی بیماران جداسازی کردیم و با استفاده از روش‌هایی آنها را کشت دادیم.
 
مجری طرح ادامه داد: در این تمایز سلولی توانستیم نشان دهیم که اگر سلول‌های بیماران لوسمی JMML را کشت دهیم قسمتی از این سلول‌ها به سلول‌های خاصی تمایز پیدا می‌کنند.
 
به گزارش مهر وی یادآور شد: نتایج تا این مرحله از تحقیقات نشان می‌دهد که احتمالا برخی از سلول‌های خونی این نوع بیماران پس از کشت به سلول‌های خاصی تمایز پیدا می‌کنند که شاید بتوان یکی از مشخصه‌های تشخیص این نوع سرطان تلقی شود.
 
عضو هیات علمی دانشگاه تهران، با بیان اینکه این تحقیقات با همکاری بیمارستان امام خمینی انجام شده است، اضافه کرد: در حال حاضر مقالات متعددی در زمینه تمایز سلولی ارائه شده است و در صورت تایید نهایی نتایج به دست آمده می‌توانیم این روش را به عنوان روشی برای تشخیص سریع این بیماری پیشنهاد کنیم.
 
شایان، با اشاره به اهمیت این تحقیقات، اظهار داشت: در صورتی که بیماری سرطان خون کودکان سریع‌تر تشخیص داده شود، فرصت بیشتری برای پیدا کردن مغز استخوان مناسب در بانک خون و یا در میان افراد خانواده در اختیار داریم.
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه