تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 01 اسفند 1391
مطالعه بر روی گلیکوپروتئن ها جهت طراحی داروهای موثرتر

  مطالعه بر روی گلیکوپروتئن ها جهت طراحی داروهای موثرتر

پژوهشگران به تازگی کشف کرده اند چگونه میزان قند موجود در ساختمان ترکیباتی موسوم به گلیکو پروئین ها که در غشا سلول قرار دارند به پایداری و عملکرد آن ها کمک می کند.
امتیاز: Article Rating

 

 
 
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،داروسازی از دانشگاه Simon Fraser نتیجه مطالعات خود در مورد ساختار و عملکرد گلیکوپروتئین ها را اخیرا  درمقاله ای به چاپ رسانده است.
گلیکوپروتئین ها یا glycoprotein ،پروتئین هایی هستند که درغشا جای دارند ودر بسیاری موارد با بیماری ها مرتبطند.آن ها ارتباط بین سلول ها و برهمکنش عوامل بیماری زا مانند ویروس ها ، باکتری ها و نیز ارتباط با محیط خارج سلول را تسهیل می کنند.
داروسازی به نام Bingyun sun و همکارانش کشف کرده اند چگونه میزان یک نوع قند به نام N-Glycan برروی پروتئین های غشایی در سطح سلول تغییرداده می شوند .این تغییرات به پایداری این پروتئین ها کمک کرده و برروی عملکرد آن ها تاثیر گذارند.
محققان مشاهدات خود را در مورد ارتباط میان تعداد قندها بر روی گلیکوپروتئین و عملکرد آن در پنج گونه جانوری شامل کرم، مگس، ماهی، موش و انسان بررسی کرده اند. این بررسی ها ثابت کرده است که این ارتباط در طول تکامل حفظ شده است. دانشمندان به کمک تکنیک ها ی مورد استفاده در پرتئومیکس نظیر HPLC و MS مکان دقیق اتصال N-Glycan صد ها گلیکوپروتئین  رامشخص کرده اند.آن ها گلیکو پروتئین های سطح سلول را در یک نوع سلول بنیادی موش به صورت ژنتیکی با خاموش کردن ژنی موسوم به HPRT مورد بررسی قرار داده اند.نقص این ژن در انسان سندرومی به نام لش نیهان یاLesh-Nyhan  ایجاد می کند که یک اختلال متابولیکی است و باعث عوارضی از جمله کند ذهنی می شود.
سرپرست گروه می گوید فهم عمیق تر ارتباط بین موقعیت قند ها بر روی گلیکوپروتئین ها و عملکرد پروتئین ها در تحقیقات پزشکی و صنعت داروسازی مفید خواهد بود.
ارتباط سلول ها  با محیط پیرامونشان در فریند هاو عملکرد سلولی  مانند رشد،تکامل،ایمنی و پیری مهمند.فهم بهتر  این ارتباطات به دانشمندان در طراحی بهتر داروها یی با سمیت کمتر برای درمان بیماری ها کمک خواهد کرد.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه