تاریخ انتشار: دوشنبه 06 دی 1395
تولید رده های سلول های بنیادی انسانی ویرایش ژنوم شده

  تولید رده های سلول های بنیادی انسانی ویرایش ژنوم شده

انستیتو علوم سلولی Allen اولین مجموعه از سلول های بنیادی پرتوان القایی انسانی ویرایش ژن شده و نشان دار شده بوسیله تگ های فلورسنس که برای عموم قابل استفاده است را ایجاد کرده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medixcalxpress،محققین انستیتو Allen از تکنولوژی CRISPR/Cas9 برای وارد کردن تگ های فلورسنس برای ساختارهای اصلی سلولی به درون سلول های بنیادی پرتوان القایی استفاده کرده اند. برخلاف روش های معمول که سلول ها را درون جریانی از پروتئین های فلورسنس غوطه ور می سازند، این تگ های بسیار دقیق نشان می دهند که ساختارهای سلولی دقیقا کی و کجا و در چه مرحله ای از چرخه زندگی سلولی قرار دارند. با افزایش شانس محققین برای کار کردن با چنین سلول های بنیادی و در دسترس بودن چنین رده های سلولی، می توان به باز شدن حوزه های جدید و همچنین رسیدن به دستاوردهای جدید در این زمینه امیدوار بود. این مجموعه اولیه سلولی ارائه شده بوسیله این مرکز با توجه به ساختارهای اصلی سلولی تولید شده اند و هر کدام برای یک اندامک سلولی نشان داد شده اند. این سلول ها شامل سلولی های نشان دار شده برای هسته(پروتئین لامین B1)، میتوکندری(Tom20)، میکروتوبول(آلفا توبولین)، تقاطع های سلول- سلول(دسموپلاکین) و چسبندگی(پاکسیلین) می باشد. این مجموعه در اوایل سال 2017 وارد بازار تحقیقات خواهد شد.

این نوع از نشان دار شدن های دقیق ساختارهای سلولی در سلول های بنیادی انسانی بوسیله پروتئین های فلورسنس از برخی جهات بسیار ارزشمند است به نحوی که حداقل انتظاری که می رود این است که سلول های بنیادی پرتوان با پتانسیل تمایزی بالایشان برای تبدیل شدن به انواع سلول های مختلف مانند قلب، مغز، پوست، کبد و ... به صورت بسیار دقیق تری قابل بررسی و ردیابی و مشاهده خواهند بود. از طرف دیگر، این سلول ها، سلول هایی سالم و شبیه سلول های طبیعی بوده و می توانند در آزمایشگاه مورد مطالعه قرار گیرند و این امر این رده های سلولی را به عنوان پلت فرم قوی برای شناسایی عملکرد ژن ها، غربالگری داروها، تعیین مرحله تمایزی و ... معرفی می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه