تاریخ انتشار: شنبه 11 دی 1395
کشف کلید ژنتیکی مربوط به خودنوزایی سلول های تولید مثلی

  کشف کلید ژنتیکی مربوط به خودنوزایی سلول های تولید مثلی

اسپرم ها در بدن یک مرد بالغ دائما در حال جایگزین شدن هستند. درک عملکرد سلول های بنیادی مسئول این جایگزینی می تواند به درک این که چرا با افزایش سن باروری مردان کاهش می یابد کمک کند و منجر به ایجاد درمان های جدید برای ناباروری شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای که دکتر تاکاشی شینورا و همکارانش در دانشگاه کیوتو روی سلول های بنیادی اسپرماتوگونیایی(SSCs) انجام داده اند دریافته اند ژن های شناخته شده تحت عنوان Myc، نقش مهمی را توانایی خودنوزایی سلول های بنیادی بازی می کنند. این سلول های بنیادی اسپرماتوگونیایی بسیار منحصربفرد هستند، زیرا تنها سلول های بنیادی هستند که اطلاعات ژنتیکی را به فرزندان منتقل می کنند. شینورا و همکاراش نشان داده اند که چگونه ژن Myc خودنوزایی سلول های بنیادی اسپرماتوگونیایی را از طریق فرایند کنترل گلیکولیز تنظیم می کند.

آن ها دو نوع سلول بنیادی اسپرماتوگونیایی را به بیضه موش ها تزریق کردند: سلول های طبیعی و سلول هایی که ژن Myc در آن ها سرکوب شده بود. دو ماه بعد، آن ها دریافتند که تعداد کل سلول های بنیادی اسپرماتوگونیایی غیر طبیعی در مقایسه با نمونه طبیعی بسیار کمتر بود. آنالیز ژنی نشان داد که ظرفیت خودنوزایی این سلول ها مختل شده است که خود می تواند تولید اسپرم را در موش مختل کند. تغییر در بیان این ژن می تواند چرخه سلولی را آهسته کند. به عبارت دیگر، سلول های بنیادی اسپرماتوگونیایی سرکوب شده می توانند خودنوزایی کنند اما نرخ و سرعت آن آهسته تر از سلول های طبیعی است. این سرعت کاهش یافته با اختلال گلیکولیزی همراه است که نشان می دهد سلول ها انرژی کافی را تولید نمی کنند. یافته های این مطالعه می تواند در مطالعات ناباروری مفید باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه