تاریخ انتشار: یکشنبه 12 دی 1395
استراتژی سلول های بنیادی برای افزایش سطح تستوسترون در جوندگان

  استراتژی سلول های بنیادی برای افزایش سطح تستوسترون در جوندگان

هیپوگنادیسم در جنس نر مشکلی است که طی آن سطح تستوسترون در تقریبا 30 درصد مردان مسن کاهش می یابد و متاسفانه درمان های موجود نیز موجب ایجاد عوارض جانبی شدید می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در مطالعه ای جدید محققین دانشگاه جیان رویکرد جایگزینی که شامل تبدیل مستقیم سلول های پوستی بالغ به سلول های تولید کننده تستوسترون است را مورد استفاده قرار داده اند. زمانی که این سلول ها به جوندگان نر مبتلا به هیپوگنادیسم پیوند شدند، سلول های شبه لیدیگ حاصل از آن ها زنده مانده و سطح تسوسترون را به حالت طبیعی برگردانند. این اولین مطالعه ای است که سلول های لیدیگ را با استفاده از بازبرنامه ریزی مستقیم تولید می کند.

هیپوگنادیسم مردان بوسیله علایمی مانند تغییر حالت روانی، عملکرد جنسی نامناسب، کاهش حجم و قدرت عضلانی و کاهش تراکم توده معدنی استخوان مشخص می شود. یکی از دلایل اولیه این مشکل، عملکرد نامناسب سلول های لیدیگ تولید کننده انسولین در بیضه ها است. استفاده از جایگزین های تستوسترون می تواند برخی علایم ناشی از نارسایی سلول های لیدیگ را کاهش دهد اما ممکن است خطر مشکلات پروستات و قلبی عروقی را با ایجاد شرایطی مانند لخته های خونی افزایش دهد.

پیوند سلول های لیدیگ می تواند جایگزینی امیدوار کننده برای هورمون درمانی باشد. با این حال، روش های مبتنی بر سلول های بنیادی گران و زمان بر است و نگرانی های اخلاقی مربوط به تشکیل تومور را نیز با خود به همراه دارد. در این راستا دکتر هوانگ و همکارانش در دانشگاه جیان در صدد تبدیل مستقیم سلول های پوستی بالغ به سلول های لیدیگ به صورت سریع تر و ایمن تر برآمدند.

برای تست این ایده، آن ها 11 فاکتور رونویسی را مورد غربالگری انجام دادند که می توانند روی توانایی سلول های لیدیگ برای تولید تستوسترون تاثیر گذار باشند. نتایج کلی نشان داد که وارد کردن سه فاکتور رونویسی Dmrt1، Gata4 و Nr5a1 با استفاده از یک وکتور لنتی ویروسی می تواند سلول های پوستی موش را به سلول های شبه لیدیگ دارای عملکرد تبدیل کند.. این سلول های شبه لیدیدگ فعالیت ژنی طبیعی داشتند و قادر به تولید تسوسترون بودند. زمانی که این سلول ها به بیضه رت ها یا موش های مبتلا به هیپوگنادیسم پیوند شدند، این سلول ها زنده مانده و سطح تستوسترون را تا سطح طبیعی احیا کردند. طبق گفته محققین این مطالعه، گام بعدی این مطالعه بهبود کارایی این رویکرد برای تولید جمعیت های سلولی خالص از سلول های لیدیگ خواهد بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه