تاریخ انتشار: شنبه 11 دی 1395
فاکتورهای ژنتیکی کنترل کننده ویژگی های بازسازی کننده سلول های بنیادی خون ساز

  فاکتورهای ژنتیکی کنترل کننده ویژگی های بازسازی کننده سلول های بنیادی خون ساز

محققین UCLA‌در مطالعاتی که اخیرا داشته اند نشان داده اند که چگونه فاکتورهای ژنتیکی کلیدی با تسریع کردن یا متوقف کردن ویژگی های بازسازی کننده سلول ها، روی سلول های بنیادی خون ساز اثر می گذارند. این یافته ها می تواند منجر به ایجاد درمان های موثر برای بیمارانی شود که متحمل درمان های معمول مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی برای سرطان می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول های بنیادی خون ساز را می تواند در مغز استخوان مشاهده کرد. این سلول ها دارای دو ویژگی بارز هستند: آن ها می توانند خودنوزایی کنند یا این که به سلول های خونی مختلف تمایزی یابند. داشتن یک سیستم ایمنی سالم به توانایی های بازسازی کننده این سلول های بنیادی خون ساز بستگی دارد.

درمان های سرطانی معمول مانند شیمی درمانی یا پرتودرمانی می توانند با کشتن سلول های سرطانی به درمان سرطان کمک کنند اما این درمان ها به سلول های بنیادی خون ساز نیز آسیب می رسانند که خود مشکلات ثانویه ای را نیز برای بیماران ایجاد می کند. در بخشی از یک مطالعه جدید محققین UCLA‌روی ژنی به نام Grb10 فوکوس کردند که در سلول های بنیادی خون ساز بیان می شود. عملکرد Grb10 پیش از این ناشناخته بود، اما در این مطالعه محققین با حذف این ژن از سلول های بنیادی خون ساز در آزمایشگاه و هم چنین در موش های پرتودرمانی شده نقش آن را نشان دادند. آن ها دریافتند که حذف Grb10 شدیدا موجب افزایش خودنوزایی و تمایز سلول های بنیادی خون ساز می شود.

در بخش دیگری از مطالعه، آن ها به بررسی پروتئین DKK1پرداختند که بوسیله نوع خواصی از سلول های پیش ساز استخوانی موجود در نیچ سلول های بنیادی خون ساز بیان می شود. این سلول های پیش ساز در تنظیم خودنوزایی و تمایز سلول های بنیادی خون ساز نقش دارند. این محققین نشان دادند که اضافه کردن DKK1 به سلول های بنیادی خون ساز در ظروف آزمایشگاهی و موش هایی که مورد پرتودرمانی قرار گرفته اند، موجب یکسری وقایع می شود که شدیدا خودنوزایی و تمایز این سلول ها به سایر سلول های خونی را تقویت می کند. در مجموع، این مطالعه دو مکانیسم مولکولی را نشان داد که می توان با دستکاری آن ها توانایی های بازسازی کنندگی سلول های بنیادی خون ساز را تقویت کرد و درمان سرطان را بهبود بخشید. به نظر می رسد که با تست کردن داروهای مهارکننده Grb10 و تجویز DKK1 به صورت درون سیاهرگی، بازسازی ایمنی را در افرادی که متحمل شیمی درمانی یا پرتودرمانی شده اند تقویت کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه