تاریخ انتشار: دوشنبه 13 دی 1395
کشف فاکتور رشد شکل دهنده استخوان که می تواند استئوپورز را در موش معکوس کند

  کشف فاکتور رشد شکل دهنده استخوان که می تواند استئوپورز را در موش معکوس کند

تیمی از محققین در انستیتو مرکز تحقیقات پزشکی UT Southwesternفاکتور رشد شکل دهنده استخوانی به نام استئولکتین(Clec11a) را شناسایی کرده اند که استئوپورز را در موش معکوس می کند و می تواند در طب بازساختی کاربرد داشته باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، اگرچه مشخص شده است که استئولکتین بوسیله سلول های استخوانی و سلول های مغز استخوانی خاصی ساخته می شود، محققین UT Southwestern برای اولین بار نشان داده اند که استئولکتین تشکیل استخوان های جدید از سلول های بنیادی اسکلتی موجود در مغز استخوان را افزایش می دهند. این مطالعه نشان داده است که حذف استئولکتین در موش موجب از دست رفتن سریع استخوان و ایجاد علایم استئوپورز مانند کاهش قدرت استخوانی و کاهش توانایی بهبود شکستگی های استخوانی می شود.

استئوپورز یک بیماری استخوانی پیشروند است که با کاهش توده استخوانی و افزایش شکستگی ها مشخص می شود و بیش از 200 میلیون نفر را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار داده است. رایج ترین درمان برای این بیماری، داروهای بیس فسفونات هستند که نرخ استخوان از دست رفته را کاهش می دهند ولی موجب رشد استخوان جدید نمی شوند. در حال حاضر تری پاراتید(PTH) تنها عامل مورد تایید برای ایجاد استخوانهای جدید است که آن ها هم محدودیت مخصوص به خود را دارد، زیرا بعد از دو سال، استفاده از آن منجر به استئوسارکوما می شود.

در بخشی از مطالعه محققین از موش هایی استفاده کردند که تخمدان های آن ها برای مدل سازی زنان یائسه مبتلا به استئوپورز برداشته شده بود. این موش ها به صورت روزانه تحت تیمار با PTH یا استئولکتین نوترکیب قرار گرفتند. مطالعه نشان داد که هر دو این عوامل به میزان قابل توجهی میزان استخوان جدید را در موش ها در مقایسه با گروه کنترل افزایش می دهند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که استئولکتین می تواند روزی تبدیل به گزینه درمانی مفیدی برای استئوپورز در طب بازساختی شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه