تاریخ انتشار: یکشنبه 12 دی 1395
ارتباط یک پروتئین مرتبط با چاقی و تکوین لوکمیا

  ارتباط یک پروتئین مرتبط با چاقی و تکوین لوکمیا

محققین سرطان در دانشگاه سین سیناتی نقش یک پروتئین مرتبط با چاقی در بروز لوکمیا را شناسایی کرده اند و یک پاسخ دارویی را مورد مطالعه قرار داده اند که می تواند منجر به درمان موثرتر این بیماری شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید در دانشگده سین سیناتی، دکتر جیان جون چن و همکارانش شواهدی را ارائه کرده اند که ‌پروتئین FTO که یک پروتئین مرتبط با چاقی و افزایش چربی است، نقش حیاتی را در پیشبرد سرطان ایفا می کند. این پروتئین این نقش را با تنظیم بیان مجموعه ای از ژن ها و از طریق مدیفیکاسیون RNA‌و افزایش تولید مثل سلول های لوکمیایی و مهار پاسخ دارویی انجام می دهد. در این مطالعه آن ها نشان داده اند که FTO به عنوان یک حذف کننده متیلاسیونRNA عمل می کند. این مطالعه نشان داده است که مدیفیکاسیون های مربوط به m6A در mRNAها یا RNAهای غیر کد کننده، نقش حیاتی را در فرایندهای حیاتی مانند تکوین بافت ها و خودنوزایی و تمایز سلول های بنیادی ایفا می کند. با این حال، در مورد اهمیت این مدیفیکاسیون در ایجاد سرطان و تشکیل تومور اطلاعات اندکی در دست بود.

در این مطالعه محققین داده های میکرواری مربوط به بیش از 100 نمونه لوکمیای میلوئید حاد و 9 نمونه فرد سالم را مورد آنالیز قرار دادند و دریافتند که FTO در نمونه های مربوط به لوکمیا به میزان زیادی بیان می شود. این سطح بالای بیان FTO موجب تکثیر سلول های سرطانی و بقای بیشتر آن ها می شود و در نتیجه پیشرفت لوکمیا در مدل های جانوری را افزایش می دهد و موجب می شود که آن ها پاسخ مناسبی به درمان ها نداشته باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه