تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 14 دی 1395
بعد از لقاح چه اتفاقی در هسته سلول ها می افتد؟

  بعد از لقاح چه اتفاقی در هسته سلول ها می افتد؟

تیمی از محققین مونیخی تغییرات را در محیط آنی DNA‌بعد از لقاح نشان داده اند که نشان می دهد چرا همه سلول های سوماتیک می توانند از سلول های زایا بوجود آیند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، ماه ها قبل از این که معجزه ای به نام تولد اتفاق بیافتد، وقایع بیشماری اتفاق می افتد که علم تاکنون از درک بسیاری از آن ها عاجز بوده است. یکی از این ناشناخته ها، چگونگی تقسیم شدن یک تک سلول و تولید یک موجود کامل بوده است. در مطالعه ای جدید دکتر ماریا النا و همکارانش در مونیخ به بررسی کروماتین های سلولی پرداختند و دریافتند که چگونه هیستون های خاصی در سلول بعد از لقاح تغییر می کنند.

در این مطالعه آن ها دریافتند که مولکولی به نام Suv4-20h2 که آن را هیستون متیل ترانسفراز نیز می نامند، در طول کروماتین حرکت کرده و به گروه های متیل هیستون می چسبد. زمانی که اضافه شدن این تغییر شیمیایی اتفاق می افتد، سلول خود را مقید به تقسیم و تکوین می کند. اما زمانی که لقاح رخ می دهد، این چسبندگی ناپدید شده و تخمک لقاح یافته به موجود جدیدی تبدیل می شود.

برای اثبات این نتایج، محققین مدل آزمایشگاهی را برای تست اثر حفظ Suv4-20h2فعال در تخمک لقاح یافته استفاده کردند. آن ها نشان دادند که در این مورد، گروه های متیل روی هیستون ها باقی می مانند. این موجب می شود که تکوین متوقف شده و سلول ها وارد تقسیم نشوند.

با مطالعه بیشتر آن ها توانستند نشان دهند که این مکانیسم بر مبنای این واقعیت اتفاق می افتد که گروه های متیل روی هیستون ها منجر به نقص طی مضاعف سازی مواد ژنتیکی یا همانندسازی می شوند. این نقص موجب یک چک پوینت برای همانندسازی می شود به موجب آن سلول وارد یک وقفه می شود.

این نتایج دیدگاه های جدیدی را در مورد ارتباطات پیچیده بین کروماتین و توانایی سلول ها برای تکوین به سایر سلول ها(همه توانی) ارائه می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه