تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 دی 1395
عفونت های دائمی موجب کاهش سلول های پیش ساز خونی می شود

  عفونت های دائمی موجب کاهش سلول های پیش ساز خونی می شود

داشتن عفونت های دائمی می تواند در نهایت منجر به از دست رفتن کامل سلول های ایمنی شود که در تلاش برای مبارزه با بیماری هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین دانشگاه تگزاس نشان داده اند که عفونت های طولانی مدت منجر به شروع از دست رفتن پیش سازهای سلول های خونی شود و استراتژی نیز ارائه کرده اند که ممکن است در آینده به درمان مشکل منتهی شود. این محققین براین باورند که عفونت های طولانی مدت موجب می شود که بیماران به دلیل عدم تعادل در سیستم خونی و ایمنی شان، مشکل تر درمان شوند. این بیماران توانایی تولید سلول های ایمنی موجود در خون را ندارند. مغز استخوان آن ها که منشا سلول های خونی است قادر به خون سازی لازم نیست. اما این امر چگونه اتفاق می افتد؟

در این مطالعه محققین با استفاده از مدل های موشی مبتلا به عفونت طولانی باکتریوم مایکوباکتریوم اوویوم، به بررسی این مطلب پرداختند که چگونه حذف این سلول ها اتفاق می افتد. آن ها دریافتند که عفونت طولانی مدت(حدود 4 ماه) در مدل های جانوری مبتلا به مایکوباکتریوم اوویوم، منجر به از دست رفتن 95 درصدی سلول های پیش ساز مغز استخوان می شود. تا پیش از این دلیل این نارسایی مغز استخوان طی عفونت طولانی مدت را ایجاد فیبروز همراه با التهاب در مغز استخوان می دانستند اما در این مطالعه محققین دریافتند که سطح بالایی از فیبروز در مغز استخوان جانوران وجود ندارد و چیزی که وجود دارد عدم وجود سلول های پیش ساز است. این حقیقت جالب ممکن است نارسایی مغز استخوان را توضیح دهد. آن ها نشان دادند که این سلول های پیش ساز از بین نمی روند، بلکه به جای این که خودنوزایی کنند به سایر انواع سلول ها تمایز می یابند و در نتیجه جایگزینی صورت نمی گیرد. با از دست رفتن این خزانه سلول های بنیادی، مغز استخوان توانایی اش در تولید سلول های خونی جدید را از دست می دهد. در بخش دیگری از مطالعه، محققین دریافتند که ژنی به نام BATF2 نقش حیاتی را تمایز سلول های پیش ساز(ناشی از عفونت) بازی می کند. آن ها امیدوارند با شناسایی نقش ژن هایی از قبیل BATF2 که اثر حذف شدن تدریجی سلول های بنیادی و پیش ساز به دلیل عفونت را وساطت می کنند، بتوانند در آینده ای نزدیک داروهایی را طراحی کنند که به تقویت این سلول های پیش ساز و خون سازی کمک کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه