تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 21 دی 1395
موتاسیون در بیماران مبتلا به لنفوما که متحمل پیوند شده اند خطر سرطان های ثانویه را افزایش می دهند

  موتاسیون در بیماران مبتلا به لنفوما که متحمل پیوند شده اند خطر سرطان های ثانویه را افزایش می دهند

درصد قابل توجهی از بیماران لنفومایی که متحمل پیوند سلول های بنیادی خونی خودشان می شوند، دچار موتاسیون های ژنتیکی می شوند که خطر ایجاد سرطان های خونی دیگر را در آن ها افزایش می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،  این موتاسیون ها در حدود 30 درصد از 401 بیمار مبتلا به لنفومای غیر هوجکینی که نمونه های خون شان در زمان دریافت پیوند اتولوگ برداشته شده بود مشاهده شد. بیمارانی که این موتاسیون ها را داشتند در مقاسه با آن هایی که فاقد این موتاسیون ها بودند، ریسک بالایی در ابتلا به سایر سرطان های خونی که عمدتا از نوع لوکمیای میلوئید حاد(AML) و سندرم میلودیسپلازی هستند، دارند.

محققین مرکز سرطان دانا-فاربر، شایع ترین ژن جهش یافته در این بیماران را PPM1D می دانند که نقش کلیدی را در ترمیم آسیب های DNA سلولی بازی می کند. این موتاسیون ها موجب شرایط غیر طبیعی به نام CHIP(خون کلونال با پتانسیل نامشخص) می شوند که که در 10 تا 15 درصد بیماران بالای 65 سال اتفاق می افتد. در بیماری CHIP، برخی سلول های بنیادی خون ساز دچار موتاسیون هایی می شوند که موجب افزایش کلون های مربوط به زیرجمعیت های سلول های مشابه می شود. افراد مبتلا به CHIP علایم یا ناهنجاری های مربوط به تعداد سلول های خونی را ندارد ولی محققین می گویند که این افراد علایم اولیه سرطان های خونی را نشان می دهند.

این مطالعه برای اولین بار نشان می دهد که CHIP نتایج مربوط به افرادی که متحمل پیوند سلول های بنیادی اتولوگ شده اند را تحت تاثیر قرار می دهد. نتایج نشان داده است که 30 درصد بیماران مبتلا به CHIP بیش از یک موتاسیون دارند و احتمال ابتلای آن ها به سرطان های ثانویه نیز بیشتر است و این امر بقا یا زنده مانی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه