تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 21 دی 1395
سلول هایی که وارد مغز می شوند ممکن است به مبارزه با سرطان کشنده مغزی کمک کنند

  سلول هایی که وارد مغز می شوند ممکن است به مبارزه با سرطان کشنده مغزی کمک کنند

مردی که مبتلا به یک سرطان مغزی کشنده بود که و این سرطان به نخاع وی نیز متاستاز کرده بودند، بعد از این که سیستم ایمنی وی به استفاده از تیماری جدید تقویت شد، مشاهده کرد که تومورهای وی رفته رفته شروع به چروکیده شدن کرده و در نهایت ناپدید شدند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، نوع ایمنی درمانی که ریچارد گرادی 50 ساله دریافت کرد، پیش از این نیز به برخی از بیماران مبتلا به سرطان های خونی مانند لوکمیا کمک کرده بود. اما، این روش جدید بوده و نه تنها برای تومورهای مغز بلکه برای سایر سرطان ها مانند سینه و ریه نیز می تواند استفاده شود. گرادی اولین بیماری است که این درمان از طریق یک لوله به فضایی مغزی اش که مایع مغزی در آن ساخته می شود، چکیده می شود و آن را وارد مسیری می سازد که سرطان از طریق آن وارد نخاع می شود. به عقیده دکتر بهنام بدیعی رییس بخش جراحی مغز و اعصاب کالیفرنیا، گرادی به خوبی به این درمان پاسخ داده است. این درمان که سلول درمانی CAR-T یا CAR-T cell therapy نام دارد برای سرطان های خونی مورد استفاده قرار گرفته بود اما اثر آن در مورد تومورهای جامد نامشخص بود.

در این مطالعه، ابتدا طی عمل جراحی، سه تومور بزرگ برداشته شد و سپس به مدت شش هفته، این سلول های CAR-T از طریق یک لوله به مغز وی وارد شد(جایی که بزرگ ترین تومور قرار داشت). در این مکان هیچ سرطانی عود نکرد اما تومورها در سایر نواحی رشد کرده و به نخاع وی متاستاز دادند. در گام بعد پزشکان لوله ثانویه را به حفره مغزی محل ساخت مایع مغزی نخاعی وارد کردند و سلول ها را به آن جا وارد کردند. آن ها براین باور بودند که جریان مایع نخاعی سلول های T‌را به همه جا خواهد برد.  بعد از سه دور درمان، همه تومورها به طور دراماتیکی چروکیده شدند و بعد از 10 دور درمانی همه تومورها ناپدید شدند.

هر چند تومورهای جدیدی در نقاط مختلف مغز و نخاع گرادی بوجود آمده است و وی مورد شیمی درمانی قرار گرفته است اما پاسخ به ایمنی درمانی برای بیش از 7 ماه در وی باقی ماند که موجب شد وی بیش از یک سال و نیم زنده بماند. محققین درصدد هستند که این ایمنی درمانی را در تعداد بیشتری از بیماران تست کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه