تاریخ انتشار: چهارشنبه 22 دی 1395
استراتژی جدید انتقال سلول های بنیادی بافت شبه پالپ دندانی مدل های جونده را بازسازی می کند

  استراتژی جدید انتقال سلول های بنیادی بافت شبه پالپ دندانی مدل های جونده را بازسازی می کند

انتقال سلول های بنیادی به ریشه های دندانی آسیب دیده با استفاده از زیست مواد مشتق از کلاژن در بازسازی بافت شبه پالپ دندان موثر است و پتانسیل احیای عملکرد طبیعی دندان را دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، زمانی که دندان به دلایلی ما فساد یا تروما آسیب می بیند، بافت های زنده تشکیل دهند پالپ داخل دندان در معرض باکتری های مضر قرار می گیرند و آسیب می بینند. زمانی که عفونت گسترش می یابد، گزینه های درمانی اندکی مانند روت کانال یا کشیدن دندان در دسترس خواهد بود تا درد ناشی از این عارضه را کاهش دهد.

محققین مدرسه پزشکی دانشگاه Tufts نشان داده اند که با استفاده از یک زیست مواد مبتنی بر کلاژن برای انتقال سلول های بنیادی به درون دندان آسیب دیده می تواند بافت های شبه پالپ دندانی را در مدل های جانوری بازسازی کرد. درمان ریشه دندان  مانند روت کانال لزوما بافت زنده را می کشد و در طول زمان می خشکاند و در نتیجه دندان به صورت ضعیف و شکننده در می آید. در این مطالعه آن ها، ابتدا ایمنی و کارایی ژلاتین متآکریلات(GelMA) که پایه ای کلاژنی دارد را برای حمایت از رشد بافت پالپ دندان مورد بررسی قرار دادند. با استفاده از GelMA، محققین مخلوطی از سلول های بنیادی پالپ دندانی بدست آمده از دندان عقل و سلول های اندوتلیالی را با هم ترکیب کردند. این مخلوط به ریشه های دندانی انسانی آسیب دیده و پیش از این جداسازی شده منتقل شدند. سپس این ریشه ها ایمپلنت شده و اجازه رشد را ظرف مدت 8 هفته در مدل های جانوری فراهم کردند. محققین بافت شبه پالپ دندانی را ظرف مدت دو هفته درون دندان خالی شده مشاهده کردند. رشد سلول و تشکیل عروق خونی بعد از چهار هفته اتفاق افتاد. ظرف هشت هفته، بافت شبه پالپ تمام فضای پالپ را پر کرد و با عروق خونی سازماندهی شده جمعیت زایی شد. هم چنین مشاهده شد که زوائد سلولی تشکیل شده و شدیدا به دنتین دندانی چسبیدند. هیچ گونه التهابی نه در جایگاه ایمپلنت و نه در ریشه دندان مشاهده نشد که حاکی از تایید زیست سازگاری GelMA بود.

این مطالعه ترکیب سلول های بنیادی دندان انسانی و سلول های اندوتلیالی سیاهرگ بند ناف(HUVECs) که درون GelMA قالب گیری شده اند را استراتژی امیدوار کننده ای برای احیای عملکرد دندان می داند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه