تاریخ انتشار: شنبه 05 اسفند 1391
موفقیت محققان ایرانی در ترمیم زخم‌های ایسکمی با سلول های بنیادی

  موفقیت محققان ایرانی در ترمیم زخم‌های ایسکمی با سلول های بنیادی

پژوهشگران کشورمان موفق شدند با استفاده از تزریق سلول‌های بنیادی زخم‌های ناشی از ایسکمی اندام را ترمیم کنند.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان، دکتر بهنام مولوی، پژوهشگر این طرح  در این زمینه توضیح داد:‌ این تزریق برای بیمارانی انجام شده است که امکان عمل جراحی در آنها وجود نداشت و ممکن بود اندام درگیر ایسکمی در آنها قطع شود.
 
به گفته وی ایسکمی در اصطلاح پزشکی به انسداد عروق در برخی اندام گفته می‌شود که مانع از رسیدن خون و اکسیژن به بافت‌ها می‌شود.
 
این بیماری ممکن است بر اثر دیابت و یا مصرف سیگار و نیز عوامل بسیاری دیگر ایجاد شود و در برخی موارد به قطع اندام منجر می‌شود.
 
مولوی درباره بیماران مبتلا به ایسکمی توضیح داد: این بیماران با علائم درد اندام در هنگام راه رفتن مراجعه می‌کنند که با ایستادن ساکت می‌شود و با حرکت مجددا خود را نشان می‌دهد و به لنگش متناوب موسوم است.
 
این پژوهشگر افزود: حتی ممکن است بیماران با زخم‌های کوچک و یا سیاه شدن انگشت‌های دست و پا مراجعه کنند که برای تشخیص شدت بیماری باید مورد آنژیوگرافی قرار گیرند.
 
مولوی درباره‌ی راه‌های دیگر درمان این بیماران نیز گفت: برخی از این بیماران با باز کردن رگ با استفاده از بالن و یا پیوند رگ سلامتی خود را باز می‌یابنداما بسیاری دیگر امکان چنین جراحی‌هایی را ندارند که سلول درمانی می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای درمان آنها باشد.
 
به گزارش ایسنا، در طرح پژوهشی این پزشک متخصص که با راهنمایی دکتر ظفرقندی و همکاری پژوهشگاه رویان در بیمارستان سینا انجام شده است بیماران در فواصل سه هفته‌ای در چهار نوبت تزریق سلول‌های بنیادی را دریافت کرده‌اند.
 
به گفته مولوی، نتایج این نوع درمان در بیماران بسیار امیدبخش بوده است به طوری که بیمارانی که قادر به راه رفتن در مسافت چندمتری بدون تحمل درد نبودند اکنون می‌توانند 300 تا 400 متر را بدون احساس درد طی کنند.
 
وی ادامه داد: در فاز دوم این تحقیقات به دنبال افزایش تعداد بیماران و نیز مقایسه روش چند بار تزریق با روش یک بار تزریق که چند سال پیش توسط دکتر ظفرقندی انجام شده است، هستیم.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه