تاریخ انتشار: یکشنبه 26 دی 1395
تولید بچه میمون از سلول های بنیادی

  تولید بچه میمون از سلول های بنیادی

محققین در OHSU نشان داده اند که همه سلول های بنیادی جنینی یکسان نیستند و اولین نوزاد کایمرای پریماتی در جهان را تولید کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stem-cells-news، مطالعه ای جدید که بوسیله محققین دانشگاه علوم و بهداشت اورگون(OHSU) صورت گرفته است اطلاعات جدید و قابل توجهی را مبنی بر چگونگی تکوین سلول های بنیادی جنینی اولیه در تشکیل گونه های پریماتی ارائه کرده اند. این مطالعه منجر به تولید اولین میمون های کایمریک از سلول های بنیادی مشتق از دو جنین مجزا شده است. این مطالعه به منظور درک بهتر در مورد تفاوت های موجود بین سلول های بنیادی طبیعی موجود در جنین های اولیه و ماحصل کشت شده آن ها یعنی سلول های بنیادی جنینی صورت گرفته است. این مطالعه نشان داده است که عملکرد سلول های بنیادی و توانایی های آن ها در پریمات ها و جوندگان متفاوت است.

در پریمات ها اولین سلول های بنیادی، سلول های توتی پوتنت یا همه توان هستند که توانایی تولید همه سلول های بدن را دارند و با سلول های بنیادی پلوری پوتنت یا پرتوان که قادر به تولید همه سلول های بدن به غیر از جفت هستند، متفاوت هستند. در موش، هم سلول های همه توان و هم سلول های پرتوان مشتق از دو جانور مختلف می توانند با یکدیگر ترکیب شده و یک جانور کایمرا را تولید کنند و این در حالی است که مطالعه حاضر نشان داده است که بنابه دلایلی ناشناخته، جانوران کایمریک در موجودات عالی تر تنها از سلول های همه توان بوجود می آیند و محققین OHSU این امر را با تولید موفقیت آمیز اولین پریمات کایمریک(یک میمون رزوس) نشان داده اند و توانسته اند سه میمون رزوس به نام های Roku، Hex و Chimero تولید کنند. این مطالعه گام تکوینی مهمی محسوب می شود، زیرا تاکنون کسی کایمراهای انسانی را تولید نکرده است اما این مطالعه نشان می دهد که تقاوت بین گونه ها و بین انواع مختلف سلول های بنیادی می تواند روی درک ما از سلول های بنیادی و کاربرد آن ها در آينده طب بازساختی تاثیر گذار باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه