تاریخ انتشار: دوشنبه 27 دی 1395
روش ترمیم طبیعی دندان با استفاده از داروی آلزایمر!

  روش ترمیم طبیعی دندان با استفاده از داروی آلزایمر!

تیمی از محققین در کالج سلطنتی لندن، از یک داروی آلزایمر برای تحریک خودنوزایی سلول های بنیادی زنده درون پالپ دندان استفاده کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، به دنبال تروما یا عفونت، پالپ نرم و داخلی دندان می تواند دچار عفونت شود. به منظور محافظت از پالپ دندان، روکش نازکی از دنتین روی پالپ دندان کشیده شده است اما این امر به تنهایی برای ترمیم موثر حفره دندانی کافی نیست. در حال حاضر، دندانپزشکان از سیمان سنتتیک یا مواد پر کننده ای مانند کلسیم و محصولات مبتنی بر سیلیکون برای درمان حفرات بزرگ و پر کردن سوراخ های دندانی استفاده می کنند. این سیمان درون دندان باقی می ماند و تجزیه نمی شود و این بدین معنی است که سطح مواد معدنی طبیعی دندان هیچ گاه به طور کامل احیا نمی شود.

در مطالعه ای جدید، محققین در کالج سلطنتی لندن راهی را برای تحریک سلول های بنیادی موجود در پالپ دندان و تولید دنتین جدید بوسیله آن ها ارائه کرده اند. تولید دنتین جدید بوسیله این سلول های بنیادی نیاز با پر کردن دندان و یا سیمان را کاهش می دهد. این روش زیستی جدید می تواند به دندان کمک کند تا از توانایی خودش برای ترمیم حفرات دندانی استفاده کند. در این مطالعه، آن ها ریز مولکولی به نام Tideglusib را برای تحریک خودنوزایی سلول های بنیادی دندان استفاده کرده اند. داروی Tideglusib، دارویی است که در مطالعات بالینی برای درمان بیماری آلزایمر استفاده می شود. محققین برای انتقال این دارو از داربست های اسفنجی کلاژنی زیست تخریب پذیر استفاده کردند که ریز مولکول گلیکوژن سنتاز کیناز 3(GSK-3) را به آهستگی در دندان ازاد می کند و منجر به جایگزینی دنتین جدید می شود. محققین امیدوارند در آینده ای نزدیک از این روش برای جایگزینی طبیعی و پر کردن حفرات دندانی ناشی از فساد دندان استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه