تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 دی 1395
مهندسی بخشی از بافت معده در آزمایشگاه

محققین در مطالعه ای جدید که در Nature به چاپ رسانده اند گزارش کرده اند که از سلول های بنیادی پرتوان برای تولید بافت معده در آزمایشگاه استفاده کرده اند. این بافت مهندسی شده قادر به تولید اسید و آنزیم های گوارشی است.

به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily، محققین در بیمارستان کودکان سین سیناتی بافت هایی از ناحیه کورپوس/فندوس معده را در آزمایشگاه تولید کنند. این مطالعه در ادامه تحقیقی صورت گرفته است که طی آن محققین دو سال پیش توانسته بودند ناحیه تولید کننده هورمون معده(آنتروم) را تولید کنند. این بدین معنی است که اینک محققین قادرند هر دو ناحیه معده انسان را برای مطالعه بیماری ها، بررسی درمان های جدید و درک بهتر تکوین معده، در آزمایشگاه تولید کنند.

چالش اصلی که محققین در این مطالعه با آن روبرو بودن عدم اطلاعات پایه کافی در مورد چگونگی تکوین جنینی معده بود. در واقع نمی توان بافت معده را در آزمایشگاه مهندسی کرد مگر این که اطلاعات و دانش کافی در مورد تکوین جنینی آن وجود داشته باشد. برای پر کردن این فاصله اطلاعاتی، محققین از موش برای مطالعه ژنتیک پشت پرده تکوین جنینی معده استفاده کردند. در این راستا، آن ها کشف کردند که مسیر ژنتیکی پایه(WNT/β-Catenin) نقش مهمی را در هدایت تکوین ناحیه کورپوس/فاندوس معده جنین های موش بازی می کند. بعد از این آن ها مسیر WNT/β-Catenin‌را در ظروف آزمایشگاهی دستکاری کردند تا تشکیل ارگانوئیدهای فاندوس انسانی از سلول های بنیادی پرتوان آغاز شود. در ادامه آن ها مسیر های پیام رسانی مولکولی دیگری را نیز شناسایی کردند که در ایجاد انواع سلول های معدی موجود در ناحیه فاندوس دخالت دارند. این سلول ها شامل سلول های‌اصلی(cheif) که در تولید آنزیم کلیدی پپسین نقش دارند و هم چنین سلول های پیرامونی(Pareital) بود که اسید هیدروکلریک را برای هضم و فاکتور درونی را برای کمک به روده در جذب ویتامین B12، ترشح می کنند.

در گام بعدی محققین درصدد هستند که از توانایی شان در تولید ارگانوئیدهای معدی انسانی برای مدل سازی بیماری های معدی انسانی استفاده کنند.