تاریخ انتشار: شنبه 12 آذر 1390
ابتکار بین المللی برای رعایت ایمنی در سلول درمانی

  ابتکار بین المللی برای رعایت ایمنی در سلول درمانی

در این مطالعه، محققان با تجزیه و تحلیل الگوی ژن هایی که در 127  لاین ازسلول بنیادی جنینی انسانی (HES ) و 11 لاین سلول پرتوان القایی(IPS) بیان می شود و از پیشینه های قومی گوناگون بودند را بررسی کردند.

امتیاز: Article Rating

معانی مهمی برای توسعه روش های درمانی با استفاده از سلول های بنیادی بعلاوه آشکار سازی بیشتر خاصیت درمانی سلول های بنیادی پرتوان القایی و ثبات ژنتیکی آنها در عرصه بین المللی مطرح است.
طی مطالعات بین المللی که امروز در نشریه Nature Biotechnology به چاپ رسیده است ، دانشمندان دانشگاه ملبورن، دانشگاه NSW و CSIRO طی تحقیقی به بررسی چگونگی تغییر ژنوم 138 لاین سلول های بنیادی با پیشینه های گوناگون قومی هنگامی که سلول ها در آزمایشگاه رشد داده می شوند پرداختند.

پروفسور Martin Pera  از محققان این طرح و از مقامات علوم سلول های بنیادی دانشگاه ملبورن و رهبر برنامه های سلول های بنیادی استرالیا گفت: مطالعه مشترک طرح سلول های بنیادین بین المللی در نوع خود از بزرگترین طرح های مطالعاتی ژنتیکی و ثبات اپی ژنتیک انسانی از سلول های بنیادی جنینی و سلول های بنیادی پرتوان القایی بوده است.

وی افزود: دانشمندان استرالیایی سهم مهمی در این تحقیق که به روشنی نشان می دهد که در طول کشت طولانی مدت، سلول های بنیادی می توانند تغییرات ژنتیکی شبیه به آنچه که در سرطان های انسانی دیده می شود  را کسب کنند، داشته اند.

در حالی که 75 درصد از لاین های سلول های بنیادی مورد مطالعه پس از رشد طولانی مدت در آزمایشگاه طبیعی باقی ماند، شناسایی و از بین بردن سلول های غیر طبیعی پیش نیاز ضروری برای استفاده های بالینی از محصولات سلول های بنیادی است.

سلول های بنیادی جنینی و سلول های بنیادی پرتوان القایی به دلیل اینکه می توانند به هر نوع سلول در داخل بدن تبدیل شوند بسیار مورد علاقه پژوهشگران هستند. با این حال ، دانشمندان نگران هستند که با گذشت زمان سلول ها با جهش های ژنتیکی می توانند خطرات زیادی را به دنبال داشته باشند.

در این مطالعه، محققان با تجزیه و تحلیل الگوی ژن هایی که درلاین های 127 سلول بنیادی جنینی انسانی (HES ) و 11  لاین سلول پرتوان القایی(IPS) بیان می شود و از پیشینه های قومی گوناگون بودند را بررسی کردند.

اگر چه بسیاری از لاین های سلول های (HES ) که مورد مطالعه قرار گرفته بود تعداد طبیعی کروموزوم ها را حتی پس از کشت طولانی مدت داشت، حدود 20 درصد از لاین های سلولی، افزایش در یک منطقه خاص در کروموزوم را به دست آورد. در میان تعداد کمی از لاین های سلولی IPS سلول مورد مطالعه ، سه مورد از 11 مورد کاریوتیپ های غیر طبیعی (تعداد کروموزوم) را داشت.

اطلاعات تولید شده در این مطالعه برای درک تکرار و نوع تغییرات ژنتیکی متاثر از کشت  hESCs ،  یک مسئله مهم در ارزیابی سلول ها برای کاربردهای درمانی بالقوه است.

پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه