تاریخ انتشار: یکشنبه 10 بهمن 1395
تولیدیک میلیون لیترپلاسما تا1400/ احداث مراکز اهدای سلول های بنیادین

  تولیدیک میلیون لیترپلاسما تا1400/ احداث مراکز اهدای سلول های بنیادین

رئیس سازمان انتقال خون کشور گفت که یکی از برنامه های مورد نیاز و اساسی تولید یک میلیون لیتر پلاسما و داروهای مشتق از آن و هموگلوبین های اختصاصی در داخل کشور در کشور تا سال 1400 است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ایرنا، علی اکبر پورفتح الله در آیین تودیع ومعارفه مدیرکل انتقال خون البرز درسالن میلاد کرج، افزود:‌ طبق گزارش بهداشت جهانی، ایران با تامین داروهای مشتق از پلاسما در داخل کشور توانسته 10 میلیون دلار کاهش قیمت این داروها را داشته باشد.
وی گفت: تجربه بیماری های نوظهور مانند اچ ای وی نشان داد که به منظور مقابله با این گونه بیماری ها باید داروهای مشتق از پلاسما را در منطقه و کشور تامین شود.
رئیس سازمان انتقال خون ایران در ادامه با اشاره به اینکه میزان پلاکت خون در کشور در 5 سال گذشته از 400 هزار واحد به یک میلیون واحد افزایش یافته است، گفت:
سالمندی یکی ازعمده ترین دلایل افزایش پلاکت در جهان و کشور است.
وی اضافه کرد: درآینده نزدیک دو سوم خون و فرآورده ای خونی درافراد بالای 55 سال مصرف می شود به همین دلیل در آینده بابحران خون مواجه خواهیم شد که تنها راه خروج از این بحران علاوه بر اهدا خون، اهدا پلاکت است.
پورفتح الله خاطرنشان کرد که به همین منظور در سراسر کشور امکان اهدای پلاکت ایجاد می شود و اکنون مراکز آن در حال احداث است.
وی بیان داشت: در کنار اهدای پلاکت یکی دیگر ازبرنامه های سازمان انتقال خون این است که اهدای مستقیم پلاسما را نیز داشته باشیم چرا که باید به سمتی برویم که 100 درصد داروهای مشتق از پلاسما را در داخل کشور تهیه کنیم.
**مراکز جامع پذیره نویسی اهدای سلول های بنیادین و خون ساز تاسیس می شود
وی افزود: 8 هزار مورد پیوند مغز استخوان در کشور داشتیم که از این تعداد تنها 100 مورد غیرخویشاوندی بوده است، این درحالی است که بیش از 4هزارنفر درکشور می توانستند با پیوند غیرخویشاوند سلول های بنیادین امکان حیات داشته باشند یا اهدا کنند که امکانپذیر نشده بود که با مراکز جامع اهدا امکان داوطلب شدن وپذیره نویسی اهدای سلول های بنیادین و خون ساز در کشور فراهم خواهد شد.
وی گفت: البته برای اجرای این طرح نیاز به اعتبارات زیادی داریم که امیدواریم بخشی از این اعتبارات را از خیرین تامین کنیم تا بتوانیم یک بانک پذیره نویسی قوی را نیاز به سلول های بنیادی در سراسر کشور را برآورده کند، داشته باشیم.
پورفتح الله گفت که باتوجه به اینکه درفصل زمستان درزمینه فراورده های خونی به دلیل سرما با مشکل مواجه می شویم، طرح پویش اهدای خون از یلدا تا نوروز درحال ساماندهی است تا یک فرهنگ سازی دراین زمینه انجام شود.
وی گفت: با اجرای این طرح مردم می توانند در ایام خاص مانند شب یلدا، دهه مبارک فجر ، چهارشنبه آخرسال و ایام نوروز تشویق به اهدای خون شوند.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه