تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 بهمن 1395
ناهنجاری ژنتیکی همراه با تولید سلول های بنیادی

  ناهنجاری ژنتیکی همراه با تولید سلول های بنیادی

یافته های جدید محققین علاوه براین که درک بهتری نسبت به فرایند تولید سلول های بنیادی ارائه می دهد بلکه می تواند به مطالعات مبتنی بر سلول های بنیادی بی خطرتر و انجام مطالعات بالینی در آينده نیز کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، دکتر اندراس نگی و همکارانش در انستیتو تحقیقاتی ساموئل لوننفلد بیمارستان مونت سینای ناهنجاری های ژنتیکی مرتبط با بازبرنامه ریزی سلول های بالغ به سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) را شناسایی کرده اند. یافته ها آن ها درک بهتر و دیدگاه های بهتری را در مورد فرایند بازبرنامه ریزی ارائه می دهد و می تواند تولید سلول های بنیادی برای استفاده در بالین را بی خطرتر سازد.

این تیم نشان داده اند که فرایند بازبرنامه ریزی و تولید iPSCها با آسیب های ذاتی DNA همراه است. این آسیب ها به صورت مشکلات در بازآرایی های ژنتیکی و انحراف در تعداد نسخ مربوط به DNA‌نمود پیدا می کند. این تنوع و تغییرات در سطح DNA هم می تواند به ارث برسد و هم این که منجر به ایجاد یک موتاسیون De novo‌شود.

آنالیزهای این گروه نشان می دهد که این تغییرات ژنتیکی نتیجه خود فرایند بازبرنامه ریزی است که منجر به ایجاد نگرانی های در مورد رده های سلولی حاصل می شود که نشان می دهد این رده های سلولی یا جهش یافته و یا این که به صورت ناقص هستند. داشتن این  موتاسیون ها در سلول های بنیادی می تواند کاربرد آن ها در مطالعه بیماری ها و هم چنین تست های غربالگری داروها را تحت تاثیر قرار دهد. در بلند مدت نیز داشتن این موتاسیون ها می تواند کاربرد این سلول ها در درمان های جایگزین، سلول درمانی ها وطب بازساختی را زیر سوال ببرد. نتایج این مطالعه نشان داده است که آنالیزهای مربوط به کل ژنوم باید به عنوان بخشی از فرایند کنترل کیفی رده های سلولی iPS تولید برای تضمین این این سلول ها از نظر ژنتیکی بعد از فرایند بازبرنامه ریزی طبیعی هستند مورد استفاده قرار گیرند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه