تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 بهمن 1395
چگونه سلول های ایمنی از خلال دیواره عروق می گذرند

  چگونه سلول های ایمنی از خلال دیواره عروق می گذرند

در هر ثانیه، هزاران سلول ایمنی مجبور به سوراخ کردن دیواره عروق و خارج شدن از جریان خون به منظور جست و جوی پاتوژن هاهستند. برخلاف همیشگی بودن چنین فرایندی، آسیب وارده قابل چشم پوشی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید که در Cell Reports به چاپ رسیده است، محققین تا حدی نشان داده اند که چگونه سلول های ایمنی هسته خودشان را فشرده می سازند و از خلاق دیواره عروق خونی عبور می کنند و این در حالی است که ضمن عبور نیرویی را به سلول های اندوتلیالی دیواره عروق که یکپارچگی دیواره را حفظ می کنند وارد می کند. در طی این عبور، نیروی وارده موجب می شود که فیلامنت های نازک سازنده اسکلت سلولی در سلول های ایمنی تجزیه شوند  که بعد از عبور مجددا به صورت خیلی سریع جایگزین می شوند.

در ابتدا محققین تصور می کردند که سلول های ایمنی کل اسکلت سلولی این سلول های اندوتلیالی را تجزیه می کنند و بعد از عبور مجددا جایگزین می کنند اما به آن ها هیچ گونه نشانه ای حاکی از تخریب کامل را مشاهده نکردند. دکتر رونن آلون یک محقق سلول های بنیادی و ایمنی شناسی در انستیتو وایزمن می گوید بدنبال تصویربرداری های فلورسنس و میکروسکوپ الکترونی و آنالیزهای فراساختاری، آن ها مجموعه ای فیلامنت های کوچک و رشته بافی شده را مشاهده کردند که بوسیله فیبرهای الاستیک قطورتر بریده موجود در سلول های دیواره عروق بریده شده اند و تصور می شود که این فیلامنت های کوچک یکی از همان هایی باشند که طی فشرده شدند لوکوسیت ها تجزیه می شوند و بلافاصله بعد از عبور مجددا سازماندهی می شوند.

به طور کلی، دیواره نازک عروق خونی با سلول های ایمنی در حال نفوذ در همه بافت ها ارتباط برقرار می کنند(کراس می دهند) که این امر در حفظ تعادل سلول های ایمنی و خونی موجود در گردش خون موثر است. زمانی که مجموعه ای از سلول های ایمنی(لوکوسیت ها)، سیگنال های خاصی را از دیواره عروق در مجاورت عفونت یا التهاب دریافت می کنند، با توجه به این سیگنال های هدایتی از طریق دیواره عروق خونی خارج می شوند.بلافاصله بعد از این سیگنال، لوکوسیت های سیگنال های جذب کننده شیمیایی دیگری را دریافت می کنند که موجب خزیدن و فشرده شدن بدنه آن ها شده و به این ترتیب سوراخ هایی با قطر 4 تا 5 میکرومتر در دیواره عروق خونی ایجاد می کنند که معادل قطر هسته آن هاست.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه