تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 بهمن 1395
پروتئین مشتق از مخمر پتانسیل مبارزه با سلول های لوکمیایی را دارد

  پروتئین مشتق از مخمر پتانسیل مبارزه با سلول های لوکمیایی را دارد

مطالعات نشان داده است نوعی آنزیم که از مخمر آبجو یا Saccharomyces cerevisiae مشتق می شود، توانایی کشتن سلول های لوکمیای لنفوبلاستیک حاد را دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، لوکمیای لنفوبلاستیک حاد(ALL) که بوسیله تغییرات بدخیم در سلول های بنیادی خون ساز در مغز استخوان ایجاد می شود، از شایع ترین سرطان های کودکان می باشد.

در مطالعه ای جدید محققین دانشگاه سائوپولو در برزیل انزیمی به نام ال-آسپاراژیناز را از مخمر آبجو یا Saccharomyces cerevisiae جداسازی کرده اند و نشان داده اند که این پروتئین می تواند به نحو موثری سلول های لوکمیایی را از بین ببرد و این در حالی است که این ماده سمیت اندکی برای سلول های سالم دارد. سلول های لنفوبلاستیک حاد و برخی سلول های سرطانی دیگر در تولید آنزیم آسپارژین سنتتاز با مشکل مواجه هستند و این امر موجب می شود که قادر به سنتز اسید آمینه آسپارژین نباشند. در واقع این سلول ها برای سنتز پروتئین ها و هم چنین DNA و RNA به آسپارژین خارج سلولی متکی هستند. آنزیم آسپاراژیناز، این امینو اسید را از محیط بیرونی گرفته و ان را به آسپارتات و آمونیوم تبدیل می کند. در بیماران لوکمیایی، استفاده از آنزیم مشتق از مخمر Saccharomyces cerevisiae موجب کاهش بسیار سریع سطح آسپارژین سروم و در نتیجه متوقف شدن سنتز پروتئین ها در سلول های بدخیم و در نهایت القای آپوپتوز یا مرگ سلولی برنامه ریزی شده در آن ها می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه