تاریخ انتشار: شنبه 16 بهمن 1395
ترکیبی جدید می تواند سلول های بنیادی تمایز نیافته و تومورزا را از نمونه های پیوندی جداسازی کند

  ترکیبی جدید می تواند سلول های بنیادی تمایز نیافته و تومورزا را از نمونه های پیوندی جداسازی کند

سلول های بنیادی مشتق از سلول های بالغ که آن ها را سلول های بنیادی پرتوان القایی(hiPSCs) می نامند، پتانسیل زیادی برای استفاده در تحقیقات و درمان های بازساختی دارند، اما برای استفاده در بالین و بی خطر بودن، این سلول ها باید به صورت تمام و کمال به سلول های هدف تمایز یابند، زیرا هر سلول تمایز نیافته در نمونه، پتانسیل توموزایی را دارد و بنابراین باید به نحوی حذف شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily،محققین دانشگاه کیوتو در ژاپن ترکیبی را تولید کرده اند که می تواند به طور انتخابی سلول های بنیادی پرتوان القایی انسانی تمایز نیافته را بکشد. این ترکیب می تواند در کنار سایر استراتژی های پاکسازی کننده عمل کند و شرایط را برای استفاده از این سلول های بنیادی پرتوان در درمان بیماران و رشد مجدد بافت ها و اندام های انسانی فراهم کند.

پروفسور موتوناری یوسوجی یک پروب فلورسنس را با یک داروی ضد سرطانی ترکیب کرد و یک ترکیب کشنده و درخشان را تولید کرد که به طور انتخابی سلول های تمایز نیافته را هدف قرار داده و می کشد. آن ها این ترکیب را conjugate 17 نامیده اند. بعد از 72 ساعت، conjugate 17 به طور کامل سلول های تمایز نیافته را از نمونه ها حذف کرد و این در حالی بود که سلول های تمایز یافته به صورت سالم باقی ماندند. این ترکیب از طریق سرکوب دو پمپ پروتئینی در سلول های بنیادی پرتوان القایی عمل می کند. این پمپ های پروتئینی از خانواده ترانسپورترهای کاست متصل شونده به ATP هستند که به انتقال مواد در امتداد غشای سلولی کمک می کنند. ترکیب conjugate 17، پمپ های پروتئینی ABCB1 و ABCG2 را در سلول های بنیادی پرتوان القایی سرکوب می کند. در مجموع محققین براین باورند که استفاده از conjugate 17 موجب پاکسازی نمونه ها از سلول های بنیادی تمایز نیافته قبل از پیوند می شود و در نتیجه خطر هر گونه تومورزایی را از بین می برد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه