تاریخ انتشار: دوشنبه 18 بهمن 1395
تلفیق نورون های پیوند شده به درون مغزهای رتی آسیب دیده از سکته

  تلفیق نورون های پیوند شده به درون مغزهای رتی آسیب دیده از سکته

امروزه، سکته معمولا منجر به ناتوانی های دائمی می شود، اما شاید در آینده ای نه چندان دور، مغزهای آسیب دیده از سکته با جایگزین کردن سلول های مرده با سلول های زنده و نورون های سالم قابل ترمیم باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین دانشگاه لوند سوئد گام بزرگی را در جهت این که برخی نورون های پیوند شده به مغز رت های آسیب دیده می توانند به درون بافت مغزی تلفیق شوند و جایگزین سلول های مرده شوند برداشته اند.

در این مطالعه آن ها سلول های پوست موش ها را گرفته و آن ها را به سلول های بنیادی بازبرنامه ریزی کردند و سپس آن ها به نورون های قشر مغزی تمایز دادند. دو سال پیش، تیمی از محققین در همین دانشگاه ثابت کردند که پیوند این سلول ها به قشر مغزی می تواند موجب افزایش توان حرکتی رت های آسیب دیده از سکته شود. اما مشخص نبود که آیا سلول های مغز میزبان قادر هستند با سلول های عصبی پیوند شده ارتباطات عملکردی برقرار کنند یا خیر. اما در مطالعه ای که اخیرا محققین در دانشگاه لوند انجام دادند از چندین روش مختلف مانند میکروسکوپ الکترونی، تکنیک های ردیابی مبتنی بر ویروس، ثبت فعالیت  سلول های پیوند شده و اپتوژنتیک استفاده کردند و نشان دادند که بخش های متنوع مغز میزبان، ارتباطات طبیعی و دارای عملکردی را با نورون های پیوند شده شکل دادند که با لمس کردن پنجه و پوزه جانور تغییرات فعالیتی آن ها ثابت شد. این نشان می دهد که ارتباطات به خوبی برقرار شده است و نورون های پیوندی جایگزین سلول های از دست رفته شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه