تاریخ انتشار: دوشنبه 18 بهمن 1395
ارزیابی استفاده از بند ناف انسانی برای ترمیم spina bifida در رحم

  ارزیابی استفاده از بند ناف انسانی برای ترمیم spina bifida در رحم

محققین در مطالعه ای جدید، توانایی بازسازی کنندگی سلول های مشتق از بند ناف انسانی در درمان Spina bifida در رحم را مورد ارزیابی قرار داده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، نقص تولد Spina bifida، ناهنجاری است که ناشی از بسته شدن ناقص استخوان پشت و پوشش پیرامون طناب نخاعی است. این بیماری سالانه بیش از 4000 نفر را در ایالات متحده آمریکا تحت تاثیر قرار می دهد و با مشکلاتی مانند هیدروسفالی(وجود مایع در مغز)، تاخیر در تکوین، ناتوانی های دائمی و مرگ همراه است. معمولا ابتلا به این عارضه، کودک را نیازمند استفاده از شانت می کند. گاها جراحی های درون رحمی برای به حداقل رساندن نیاز کودک به شانت و بهبود شرایط وی استفاده می شود اما معمولا بیش از نیمی از کودکانی که متحمل چنین جراحی هایی می شوند، نمی توانند از مزایای ترمیم درون رحمی بهره مند شوند، که این عدم موفقیت به ترمیم ناکافی نسبت داده می شود که منجر به نشت دائمی مایع مغزی نخاعی و تشکیل اسکار طناب نخاعی در جایگاه ترمیم می شود. در همین راستا محققین درصدد هستند که بتواند مواد زیستی بازسازی کننده ای را برای ترمیم این عارضه و کاهش مرگ و میر بعد از ترمیم ارائه کنند.

در این راستا، محققین از یک مدل رت باردار استفاده کردند و دو نوع پچ(تکه) را مورد استفاده قرار دادند: در مورد اول آن ها پچ بند ناف انسانی حفاظت انجمادی و یک ماتریکس درمی سلول زدایی شده استفاده کردند و پاسخ های التهابی و ویژگی های بازسازی کنندگی آن ها را بعد از ترتمیم درون رحمی، در جنین ها ارزیابی کردند. پچ یا تکه بند ناف انسانی فریز شده در مقایسه با ماتریکس درمی سلول زدایی، مهاجرت سلولی سازماندهی شده سلول های اپی درمی و مننژی را افزایش داد و پاسخ التهابی حاد و مرگ سلولی را کاهش داد. اگرچه این مطالعه در مرحله پیش درمانگاهی است، اما این تکه بند ناف انسانی نتایج امیدوار کننده ای را در بهبود نتایج مربوط نقص تولد Spina bifida نشان داده است. در گام بعدی محققین درصدد هستند که با همکاری دامپزشکان این فرایند را در جانوران بزرگ جثه تر تکرار کنند و رفته رفته این مطالعات را به مطالعات بالینی انسانی نزدیک کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه