تاریخ انتشار: پنجشنبه 21 بهمن 1395
ایجاد یک سیستم سلولی برای مطالعه بیماری های میتوکندریایی

  ایجاد یک سیستم سلولی برای مطالعه بیماری های میتوکندریایی

برخی از بیماری ها بدین دلیل لاعلاج هستند که مدل سیستم مناسبی برای درک کامل علایم آن ها و تست کردن داروها روی آن ها وجود ندارد. در این میان، بیماری های میتوکندریایی، یکی از این مشکلات نادر هستند که به دلیل در این موتورخانه ها یا منبع تولید انرژی سلولی اتفاق می افتند و مدل مناسبی هم برای رسیدن اطلاعات بیشتر در مورد آن ها وجود ندارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین در مرکز مکس دلبروک یک استراتژی جدید شخصی شده را برای نشان دادن بیماری های میتوکندریایی ارائه کرده اند که از سلول های بازبرنامه ریزی شده بیماران برای شناسایی داروهای بالقوه برای این بیماری ها کمک می گیرد.

میتوکندری ها اندامک های سلولی منحصربفردی هستند که اغلب انرژی سلولی را تامین می کنند. این اندامک دارای DNA‌مخصوص به خودش است که تنها از سمت مادری به ارث می رسد. موتاسیون در ژن های میتوکندریایی اغلب منجر به بیماری های عصبی می شود، زیرا سلول های عصبی برای عملکردشان نیاز به مقادیر زیاد انرژی دارند. مشکلی که در مورد مطالعه DNA‌میتوکندریایی وجود دارد این است که تکنیک ها و روش های مرسوم برای مطالعه ژن های هسته ای، در مورد DNA‌میتوکندریایی کاربرد زیادی ندارد. در واقع مدل های جانوری و سیستم های کشت سلولی موجود نیز نمی توانند به خوبی ویژگی های نورون های انسانی را نشان دهند. هم چنین مطالعه اثرات داروهای روی این میتوکندری های سلول های عصبی نیز زیاد راحت نیست. در نتیجه باید به دنبال راهی بهتر برای درک این بیماری های میتوکندریایی بود. در این راستا دکتر Prigione و تیمش سلول های پوست بیماران دارای میتوکندری های ناقص را گرفته و آن ها را به سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) بازبرنامه ریزی کردند. سپس آن ها این سلول ها را به نورون هایی تمایز دادند که ویژگی هایی مشابه با نورون های را نشان می دهند که تحت تاثیر بیماری میتوکندریایی قرار گرفته اند. ایجاد یک سیستم سلولی با ویژگی هایی مشابه با سلول های عصبی تحت تاثیر قرار گرفته در بیماران می تواند به درک هر چه بهتر بیماری کمک کند. محققین کشف کردند که سلول های پیش ساز عصبی ویژگی هایی را نشان می هند که می تواند به با بیماری مرتبط است و کاملا برای غربالگری های وسیع دارویی مناسب هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه